Direct naar de content
icon search white

Houd rekening met de seizoengevoeligheid

Overlijden - riet
thema icon
thema Selfservice
App iHuwelijk

Maak online aanvragen 'huwelijk' mogelijk

Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘trouwen’ in de top 12 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staat. Voldoende reden om het proces te digitaliseren voor zover dat kan binnen de huidige wet- en regelgeving. Wees helder over het digitale proces, de (vervolg)procedure en het tijdspad. Dan overziet de gebruiker het traject en weet hij wat hij kan verwachten.

Houd rekening met de seizoengevoeligheid

Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘trouwen’ een seizoengevoelig product is; in de ene maand mag je meer aanvragen verwachten dan in een andere maand. Hoewel de meeste huwelijken in de zomermaanden plaatsvinden mag je de meeste meldingen verwachten in januari, februari en augustus. Houd daar dus rekening mee bij het inrichten van je toptakenwebsite en het inplannen van de capaciteit.

Deel via:

Waarom het werkt

Het gros van de burgers (en bedrijven) beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digitale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442