Direct naar de content
icon search white

Focus op het resultaat

Digitale dienstverlening - tablet
thema icon
thema Co-creatie
App iBurgerzaken

Denk vanuit de klant

Denk bij het inrichten van je producten en diensten steeds vanuit de gebruiker. Dit kan gaan om toegevoegde waarde voor burger of bedrijf of voor de medewerker van de gemeente. Als ik ‘het’ anders ga doen, wat zijn dan de voordelen voor de burger? Wat is dan de werkdrukvermindering voor de medewerker? Hoe kunnen we het de gebruiker van de app gemakkelijk(-er) maken? Daarbij kan het gaan om details, want één keer klikken is bijvoorbeeld beter dan twee keer klikken. Maar denk ook aan vragen als: Heb ik in dit proces een rol of valt dit te automatiseren?

Focus op het resultaat

De input van de vakspecialisten is daarbij het belangrijkste; zij hebben immers kennis en kunde van het specifieke proces. Daardoor kunnen ze de toegevoegde waarde benoemen en de vraag “wat ‘het’ de gemeente en de gemeenschap kwantitatief of kwalitatief gaat opleveren?” beantwoorden. Vandaar dat elke app binnen iBurgerzaken is ontwikkeld met kwartiermakers; gemeenten, ketenpartners Is er iets dat je wilt bereiken of veranderen? Zorg voor focus en een gezamenlijke, specifieke doelstelling! Dat maakt de kans groter dat je slaagt in wat je wil realiseren., leveranciers en wetgevers.

Gemeente Waalwijk

Eric de Laat, Directeur bedrijfsvoering en dienstverlening

‘Wij waren de eerste gemeente in Nederland waar de iBurgerzaken-apps live gingen. Een mooi resultaat, voorafgegaan door een dito proces. Als koplopergemeente moesten we nog veel ontdekken. Dat lukte, vooral door de samenwerking op te zoeken. PinkRoccade Publiekszaken kwam kijken hoe onze mensen werken, collega’s van de gemeente dachten mee en vaak werden hun ideeën direct opgepakt. Ik kan niet ontkennen dat het veel werk is, het introduceren van zo’n nieuwe manier van werken. Maar het is de moeite zeker waard. Onderaan de streep heeft het zeker meer energie opgeleverd dan het heeft gekost.’

Deel via:

Waarom het werkt

Het gebruik van een app valt of staat bij het gebruiksgemak. Het gaat om vindbaarheid, toegankelijkheid, eenvoud, gebruikersvriendelijkheid, snelheid, veiligheid, een sympathieke toon, een herstelmogelijkheid bij fouten et cetera.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442