Direct naar de content
icon search white

Geef online vooraf toestemming

Afbeelding2.jpg
thema icon
thema Selfservice
App iReisdocumenten
#123

Maak online aanvragen waardedocumenten mogelijk

Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘reisdocumenten’ in de top 3 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staat. Daaronder scharen ze paspoort, rijbewijs en identiteitskaart. Voldoende reden om deze processen te digitaliseren voor zover dat kan binnen de huidige wet- en regelgeving. Wees helder over het digitale proces, de (vervolg)procedure en het tijdspad. Dan overziet de gebruiker het traject en weet hij wat hij kan verwachten.

Geef online vooraf toestemming en verwerk dit verzoek automatisch

Kinderen tot en met 11 jaar hebben voor de aanvraag van een reisdocument toestemming nodig van de gezaghouder(s). Voor een paspoort is dit zelfs tot en met 17 jaar. Dit is/zijn meestal de ouder(s). Als er 2 gezaghouders zijn, dan moeten zij beide toestemming geven. Met iBurgerzaken is het mogelijk om een digitale toestemming te verlenen voor een dergelijke aanvraag; een ‘Toestemmingsverklaring’. Eén gezaghouder komt mee naar de balie met een geldig identiteitsbewijs. De gezaghouder die niet meekomt vult de digitale toestemmingsverklaring in vóór het bezoek aan het stadhuis. Binnen gemeente Amersfoort wordt hier inmiddels veel gebruik van gemaakt, er zijn al meer dan 2.500 verzoeken binnen gekomen.

De gemeente kan ervoor kiezen om deze toestemming direct te verwerken in de BRP zonder tussenkomst van een ambtenaar; het 'Groene verzoek'. Dit stel je via de configuratie in.

Gemeente Amersfoort

Sharon de Haas, teamleider Burgerzaken gemeente Amersfoort

‘Het is fijn dat maar één ouder mee hoeft te komen; geen gedoe met vrij nemen of wanneer je niet meer gezamenlijk op één adres woont. Daarnaast zijn we dit proces samen met PinkRoccade aan het verfijnen, zodat je bijvoorbeeld de zaak kan zoeken op het kind in plaats op de ouder.’

Deel via:

Waarom dit werkt

Het gros van de burgers (en bedrijven) beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digitale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)