Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Selfservice
App
iReisdocumenten
#123
Digitale toestemming verlenen aanvraag reisdocument minderjarig kind
Via iBurgerzaken is het mogelijk om een digitale toestemming te verlenen voor de aanvraag van een reisdocument voor een minderjarig kind. De burger hoeft daarvoor niet meer met het kind naar de balie te komen voor de aanvraag van het reisdocument. Een mooie nieuwe functionaliteit binnen iBurgerzaken.
Hoe werkt dit voor de burger?
- De burger (ouder die de toestemming geeft) logt in met DigiD;
- Vinkt vervolgens aan voor welk kind je de toestemming geeft;
- Selecteert of het om een paspoort of ID kaart gaat (paspoort/ID kaart);
- Vult gegevens in en bevestigd de aanvraag.
Daarna komt de zaak binnen als nieuwe taak in iBurgerzaken en kan de ambtenaar het afhandelen.

Hoe werkt dit voor de ambtenaar?
Als je als gemeente hier mee aan de slag wilt, doorloop je 3 stappen qua inrichting:
- Procesconfiguratie inrichten (bijvoorbeeld bevestigingsmail)
- Privileges (3 privileges moet je toekennen aan een bepaalde rol)
- Link plaatsen op de gemeentewebsite (in samenspraak in communicatie of website bouwer)
Toekomstige ontwikkelingen binnen dit proces
Op dit moment werkt het zo dat de digitale toestemming als een zaak binnenkomt. Je print het vervolgens uit en upload het opnieuw in de zaak van het kind. In de toekomst zal dit proces veranderen. Het werkt dan hetzelfde als bij de erkenning ongeboren vrucht. Het systeem kijkt -op moment van aanvragen- of er al een digitale toestemming binnen is? Is dat zo? Dan wordt het automatisch bij de zaak geüpload en hoeft er niets meer geprint of geüpload te worden.
Waarom het werkt
Eenmaal in gebruik zijn alle betrokken enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers en bedrijven.
Contact
‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’
Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
