Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Procesoptimalisatie
App
iReisdocumenten
#188
Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘reisdocumenten’ in de top 3 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staat. Rond de mei- en zomervakanties zijn er altijd extra aanvragen. Wees helder over het (digitale) proces, de (vervolg)procedure en het tijdspad. Dan overziet de gebruiker het traject en weet hij wat hij kan verwachten.
Kies voor pop-up afhaalbalies
Gemeente Apeldoorn speelt met 'pop-up afhaalbalies' in op de drukte rondom de aanvragen van reisdocumenten. Zoals alle gemeenten kent ook Apeldoorn een piekdrukte bij de dienst burgerzaken voor de mei- en de zomervakanties. Er is dan logischerwijs extra vraag naar reisdocumenten. Nu (mei 2022, red.) helemaal want veel mensen hebben vakanties naar het buitenland en de aanvraag van hun paspoort of identiteitskaart uitgesteld door corona. De meeste gemeenten nemen extra maatregelen om drukte te voorkomen en ze doen dat op verschillende manieren. Gemeente Apeldoorn zet tijdelijke balies in daardoor is er niet of nauwelijks sprake van langere wachttijden.
Dion Klopman, Manager Burgerzaken bij gemeente Apeldoorn‘Met onze 'pop-up afhaalbalies' bij de afdeling burgerzaken spelen we voortijdig in op drukte rondom de aanvragen van reisdocumenten.’