Direct naar de content
icon search white

Snel kiesgerechtigden over stemdistricten verdelen

Stemdistrict.jpeg
thema icon
thema Procesoptimalisatie
App iVerkiezing
#119

Optimaliseer het gebruiksgemak (medewerker)

Geef gebruikers het vertrouwen dat zij zelf de macht hebben over het proces. Creëer overzicht, maak processen zo eenvoudig en doorzichtig mogelijk. Geef aan dat het mogelijk is om later wijzigingen door te voeren en dat fouten hersteld kunnen worden. Door vertrouwen te geven aan de gebruiker neem je onzekerheid weg. Daarmee wordt de drempel voor het gebruik verlaagd.

Snel kiesgerechtigden over stemdistricten verdelen

Het op een juiste manier verdelen van kiesgerechtigden over stemdistricten was in Ede bij elke verkiezing weer een tijdrovende klus. De gemeente verandert namelijk. Niet alleen doordat steeds meer processen echt digitaal worden, ook doordat er flink wordt gebouwd. Oude wijken gaan tijdelijk tegen de vlakte. En deze kale vlaktes worden een paar jaar later met nieuwbouw gevuld. En er verschijnen ook nieuwe woonwijken op plaatsen waar tot voor kort industrieterreinen lagen. De administratieve stemdistricten hadden echter geen relatie met de kaart...

Niet langer een tijdrovende klus voor gemeente Ede

Het verdelen van kiesgerechtigden over stemdistricten is met iVerkiezing zo aantrekkelijk geworden dat het bijna niet meer op werken lijkt… Als je met de muis over de postcodegebieden in de kaart gaat (hooveren), dan verschijnt het aantal kiesgerechtigden in dat gebied. En je klikt eenvoudig een postcodegebied van het ene naar het andere stemdistrict. Waarna je meteen ziet wat het totaal aantal kiesgerechtigden voor dat district is.

Peter Tollenaar, medewerker Burgerzaken bij gemeente Ede

‘Kan het nog eenvoudiger? Ik denk het niet! Bovendien heb je de mogelijkheid voor elke soort verkiezing een ‘eigen’ indeling te bewaren.’

 

Deel via:

Waarom het werkt

De gebruiksvriendelijkheid van een systeem kent een aantal aspecten, waaronder de ‘controleerbaarheid’. Dit is de mate waarin de gebruiker de baas is over het systeem of het proces, in plaats van het omgekeerde. De mate waarin fouten kunnen worden rechtgezet, of waarin een gebruiker verder kan navigeren, dragen hieraan bij. Dat zorgt voor een groter vertrouwen.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442