Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Procesoptimalisatie
App
iVerkiezing
#119
Optimaliseer het gebruiksgemak (medewerker)
Geef gebruikers het vertrouwen dat zij zelf de macht hebben over het proces. Creëer overzicht, maak processen zo eenvoudig en doorzichtig mogelijk. Geef aan dat het mogelijk is om later wijzigingen door te voeren en dat fouten hersteld kunnen worden. Door vertrouwen te geven aan de gebruiker neem je onzekerheid weg. Daarmee wordt de drempel voor het gebruik verlaagd.
Snel kiesgerechtigden over stemdistricten verdelen
Het op een juiste manier verdelen van kiesgerechtigden over stemdistricten was in Ede bij elke verkiezing weer een tijdrovende klus. De gemeente verandert namelijk. Niet alleen doordat steeds meer processen echt digitaal worden, ook doordat er flink wordt gebouwd. Oude wijken gaan tijdelijk tegen de vlakte. En deze kale vlaktes worden een paar jaar later met nieuwbouw gevuld. En er verschijnen ook nieuwe woonwijken op plaatsen waar tot voor kort industrieterreinen lagen. De administratieve stemdistricten hadden echter geen relatie met de kaart...
Niet langer een tijdrovende klus voor gemeente Ede
Het verdelen van kiesgerechtigden over stemdistricten is met iVerkiezing zo aantrekkelijk geworden dat het bijna niet meer op werken lijkt… Als je met de muis over de postcodegebieden in de kaart gaat (hooveren), dan verschijnt het aantal kiesgerechtigden in dat gebied. En je klikt eenvoudig een postcodegebied van het ene naar het andere stemdistrict. Waarna je meteen ziet wat het totaal aantal kiesgerechtigden voor dat district is.
Peter Tollenaar, medewerker Burgerzaken bij gemeente Ede‘Kan het nog eenvoudiger? Ik denk het niet! Bovendien heb je de mogelijkheid voor elke soort verkiezing een ‘eigen’ indeling te bewaren.’
Waarom het werkt
De gebruiksvriendelijkheid van een systeem kent een aantal aspecten, waaronder de ‘controleerbaarheid’. Dit is de mate waarin de gebruiker de baas is over het systeem of het proces, in plaats van het omgekeerde. De mate waarin fouten kunnen worden rechtgezet, of waarin een gebruiker verder kan navigeren, dragen hieraan bij. Dat zorgt voor een groter vertrouwen.
Contact
‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’
Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
