Direct naar de content
icon search white

Call-to-action button is toptaak!

Goga
thema icon
thema Communicatie
App iBurgerzaken

Hanteer het toptakenprincipe

Breng de belangrijkste taken of vragen waarvoor gebruikers naar je gemeentelijke website komen in kaart. Dat zijn je toptaken. Richt je website vervolgens in op basis van deze toptaken. En pas je site aan als (seizoensgevoelige) toptaken veranderen. Uiteraard zijn ook de ‘tiny-tasks’ goed te bereiken via een zoekfunctie of andere navigatiemogelijkheid. Zo verbeter je direct de gebruikservaring voor de grootste groep gebruikers. En nog belangrijker: beslissingen over de website zijn gebaseerd op feiten in plaats van op meningen en belangen van individuen of verschillende afdelingen binnen de gemeente.      

Call-to-action button is toptaak!

Linksom of rechtsom komt je bezoeker – uiteindelijk – op de pagina waar je daadwerkelijke de digitale dienstverlening aanbiedt. Deze pagina dient voorzien te van een korte heldere beschrijving van het product of de dienst; zonder ‘vaktaal’. De belangrijkste elementen van een dergelijke pagina zijn: wat moet ik doen/meenemen, wat kost dat en hoe kan ik het proces starten. Met name die laatste, een opvallende call to action (CTA), is heel belangrijk. Want dat is eigenlijk dé toptaak van de betreffende pagina. Deze zou dus ‘boven de vouw’ moeten staan en qua vorm én kleur goed moeten opvallen. Schroom daarbij niet om te meten en testen uit te voeren. Alleen dan kun je immers je website steeds verder optimaliseren.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442