Direct naar de content
icon search white

Een digitaal loket voor de burger en ondernemer

f5a1e6b43d892cc3d9007dcd854167ca1c671475.png
thema icon
thema Selfservice
App iBurgerzaken
#126

Je eigen zaken terugzien via het burger- en bedrijvenportaal

Regie op eigen gegevens: burgers en ondernemers hebben steeds vaker de behoefte om hun gegevens te beheren, organiseren en delen. Een digitaal loket voor de burger en ondernemer waar zij hun zaken kunnen terug zien biedt hiervoor uitkomst. Het voordeel voor jou als gemeente? Je biedt én een digitaal loket aan én kan direct op een veilige manier documenten delen.

Hoe het in zijn werk gaat

Vanuit de website van de gemeente klikt de burger of ondernemer eenvoudig door naar hun portaal. Beide portalen zijn namelijk benaderbaar via een aparte URL. Daarna opent zich een pagina waarop ingelogd moet worden (DigiD voor de burger of eHerkenning voor de ondernemer). Na identificatie opent zich de pagina waarop alle burgerzaken getoond worden. 

Per zaak is de volgende informatie beschikbaar:

  • Zaakomschrijving (bijvoorbeeld: Aangifte geboorte)
  • Zaaknummer
  • Aanvraagdatum
  • Zaakstatus (in behandeling, afgerond of afgewezen)
  • Laatste wijzigingsdatum
  • Hoofdbetrokkene

De vele mogelijkheden die dit portaal biedt

Alle gegevens van een zaak kunnen worden ingezien door op de knop 'raadplegen' te klikken. Je gaat dan direct door naar de zaakgegevens. Naast deze gegevens heb je de mogelijkheid om documenten te delen via dit portaal. Alle documenten met vertrouwelijkheid 'openbaar' worden getoond in het portaal. 

Dylan Kusters, Innovatiemanager Publiekszaken

‘Op deze manier heb je een digitaal loket voor de burger en ondernemer, maar kan je dus ook direct op een veilige manier documenten delen. Zo kan bijvoorbeeld de uitvaartondernemer direct en veilig het 'Verlof tot begraven' downloaden vanuit het portaal en hoef je deze als gemeente niet op te sturen.’

Klaar voor de toekomst

Het bedrijven- en burgerportaal is een portaal dat klaar is voor de toekomst. Passend binnen marktbewegingen als 24x7 dienstverlening, selfservice en regie op eigen gegevens. Met gemeente Apeldoorn als kwartiermaker verrijkten we iBurgerzaken met deze oplossing. 

Josien Olthuis, adviseur KCC bij gemeente Apeldoorn

‘Het kost weinig moeite om ermee te starten. En het biedt direct zichtbare voordelen voor zowel de gemeente als burgers, bedrijven en instellingen binnen de gemeente.’

Deel via:

Waarom het werkt

Met een digitaal klantportaal creëer je als gemeente op een centrale plek, 24/7 inzicht voor burgers en ondernemers. Deze afgeschermde, laagdrempelige omgeving zorgt ervoor dat zowel burger als ondernemer de eigen zaken kan inzien. Ook kunnen hier op een veilige manier documenten met elkaar worden gedeeld. Als dat geen service is!

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers