Direct naar de content
icon search white

Laat uitvaartverzorgers in de bestuurdersstoel plaatsnemen

Overlijden - dauw
thema icon
thema Communicatie
App iOverlijden

Bied aan daar waar burger zoekt

Op het juiste moment je digitale product of dienst onder de aandacht brengen vergroot de kans op gebruik aanzienlijk. Dat betekent dat je het dáár aanbiedt waar de burger of ondernemer direct kan aanhaken. Kies daarvoor het meest effectieve kanaal en de best passende locatie; dichtbij de actie. Denk dus na over je communicatiestrategie. De juiste aanpak kiezen vereist proactief denken. Daarvoor moet je de gebruiker goed kennen en voeling blijven houden door onder andere de voordelen te benoemen.

Synergie aanbrengen in de agenda's

Overtuig uitvaartverzorgers van de meerwaarde van online aangifte van overlijden. Want deze manier van aangeven bespaart kostbare tijd voor nabestaanden, uitvaartverzorgers en ambtenaren. Deze vorm van samenwerken vraagt om een fundamenteel andere houding en werkwijze van bedrijfsleven en gemeente. De uitdaging is om synergie aan te brengen in de agenda’s van gemeenten en uitvaartverzorgers. Hoe kan de samenwerking zo worden vormgegeven dat beide partijen het belang inzien? 

Laat uitvaartverzorgers in de bestuurdersstoel plaatsnemen

GR De Bevelanden laat de uitvaartverzorgers in de bestuurdersstoel plaatsnemen in plaats van op de achterbank. De 5 gemeenten organiseerden op 14 juli 2016 een sessie voor alle uitvaartverzorgers in de regio. Het opstarten in regioverband zorgt vanaf dag één voor hoge selfservicepercentages in heel Zeeland. Ook omdat elke uitvaartverzorger die toch aan de balie kwam een flyer meekreeg met de voordelen van digitale aangifte.

Bevelanden-uitnodiging-overlijden.jpg

GR De Bevelanden

Gemeenschappelijke Regeling de Bevelanden is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuwse gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland en Reimerswaal (ruim 100.000 inwoners). 

  • Selfservicepercentage 79%
  • 81 aangiftes overlijden
Kaart-overlijden-Selfservice.jpg

Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn – een momentopname – van september 2019.

Deel via:

Waarom het werkt

Het kost moeite om de juiste doelgroep naar een nieuw kanaal te krijgen, bijvoorbeeld naar een nieuwe website. Als mensen al gebruik maken van bestaande kanalen kost het minder moeite ze daar te bereiken. En zeker op een locatie waar ze al in de ‘juiste stemming’ zijn; close to the action. Met minder moeite meer bereik!

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442