Direct naar de content
icon search white

Benader gezaghouders vooraf

Afbeelding2.jpg
thema icon
thema Selfservice
App iReisdocumenten
#194

Maak online aanvragen waardedocumenten mogelijk

Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘reisdocumenten’ in de top 3 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staat. Voldoende reden om deze processen te digitaliseren én optimaliseren. Kinderen hebben voor de aanvraag van een reisdocument toestemming nodig van de gezaghouder(s). Met iBurgerzaken is het mogelijk dit vooraf online te verlenen waardoor de aanvraag aan de balie veel sneller verloopt.

Bel vooraf over toestemmingverklaring

Kinderen tot en met 11 jaar hebben voor de aanvraag van een reisdocument toestemming nodig van de gezaghouder(s). Voor een paspoort is dit zelfs tot en met 17 jaar. Met iBurgerzaken is het mogelijk om een digitale toestemming te verlenen voor een dergelijke aanvraag; een ‘Toestemmingsverklaring’. De gezaghouders vullen de digitale toestemmingsverklaring in vóór het bezoek aan het stadhuis. Deze toestemmingen zijn dan direct zichtbaar in iBurgerzaken bij de aanvraag van het reisdocument. Binnen gemeente Bodegraven-Reeuwijk zijn in het eerste kwartaal van 2022 maar liefst 203 online toestemmingsverklaringen binnengekomen. 

Agrene Statia, Allround medewerker Burgerzaken bij gemeente Bodegraven-Reeuwijk.

‘De toestemmingsverklaring door de ouders vooraf digitaal in laten vullen bij een gezin met 4-5 kinderen is ideaal! Als ze dat niet gedaan hebben, dan bel ik de ouders voor de afspraak op om te vragen of ze dat alsnog allebei willen doen. Dat voorkomt namelijk mogelijk teleurstelling want de aanvraag van het reisdocument voor de minderjarige(n) kan altijd doorgaan. En het bespaart heel veel tijd aan de balie. Dat is toch voor iedereen fijn?!’

 

Deel via:

Waarom dit werkt

Het gros van de burgers (en bedrijven) beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digitale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners.