Direct naar de content
icon search white

Begeleid mensen naar wat ze willen doen

110_89acc2ba864926c.jpg
thema icon
thema Co-creatie
App iVerblijf & Adres

Neem angsten weg

Psychologische en emotionele effecten weerhouden ons ervan om in beweging te komen. Door die angst en ongerustheid weg te stoppen en te ontkennen worden mensen zelfs onbereikbaar. We moeten mensen helpen hun gevoelens van verwarring en onzekerheid te verwerken. Dat doen we door die te benoemen en bespreekbaar te maken om zo ‘ingeboren angsten’ weg te kunnen nemen. Of door te starten met een kleine pilot – met andere gemeenten – om praktijkervaringen te kunnen delen. Om zo te zorgen dat anderen openstaan voor veranderingen, oplossingen en het omarmen van nieuwe werkwijzen. Vergeet niet dat er soms al 30 jaar op een bepaalde manier wordt gewerkt…

Begeleid mensen naar wat ze willen doen

Stop met mensen te vertellen wat ze moeten doen, begeleid ze naar wat ze zelf willen doen. Ga er vanuit dat iemand zelf het juiste wíl doen en vertrouw erop dat hij of zij de goede keuze zal maken. Ook al zijn er vaak zoveel andere dingen die de aandacht opeisen.

#LSG18: procesoptimalisatie verhuizen

Tijdens regio-overleggen van de GebruikersVereniging in het najaar van 2018 stond procesoptimalisatie van het verhuisproces centraal. Deelnemers brachten hun eigen proces in kaart en benoemden gedurende de dag de verspillingen; de stappen met weinig of geen toegevoegde waarde. In de periode daarna paste menige gemeente haar verhuisproces aan!

Groene verhuizing een logische volgende stap

Frea Pezij, backoffice medewerker Publiekszaken

‘Ervaringen van andere gemeenten en de beantwoording van een aantal vragen tijdens #LSG18 gaven voor ons de doorslag om live te gaan met de ‘Groene verhuizing’. En dat hebben we de dag na deze workshop (dinsdag 6 november 2018) dus meteen gedaan! Eerder hadden we al veel stappen gemaakt in het proces van iVerblijf & Adres. Ons eerdere lean traject had al haar vruchten afgeworpen. En het live zetten van de ‘Groene Verhuizing’ was nu een logische volgende stap, waar het hele team direct achterstond. En met dit laatste duwtje hebben we dat direct gedaan!’

 

Cijfers gemeente Twenterand

  • Selfservicepercentage 78%
  • 74% Groene Verhuizing
  • 140 aangiftes verhuizen

Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn – een momentopname – van september 2019.

Deel via:

Waarom het werkt

Mensen zijn eerder geneigd te doen wat nodig is als ze het gevoel hebben dat ze niet worden veroordeeld, dat ze vrij zijn om hun eigen beslissingen te nemen. Emoties spelen een belangrijke rol in de manier waarop ons brein informatie verwerkt. Dat moeten we gebruiken in de manier waarop we mensen aanspreken; geïntegreerde emotionele en cognitieve ervaringen met een positieve oproep tot actie.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442