Direct naar de content
icon search white

Koppel AMP/Dyna en iBurgerzaken

amp-bezorgen.png
thema icon
thema Procesoptimalisatie
App iReisdocumenten
#111

Koppel met andere systemen

De veranderende verwachtingen op het gebied van gebruiksvriendelijke en digitale dienstverlening hebben invloed op de werkzaamheden op de burgerzakenafdeling. Koppelingen en koppelvlakken tussen verschillende oplossingen zorgen voor een vereenvoudiging van de dienstverlening en verminderen de kans op fouten. Zo streef je als gemeente naar optimale klanttevredenheid. Door klanten de mogelijkheid te bieden online een afspraak te maken, geeft je ze extra keuzemogelijkheden en verbreed je jouw dienstverlening. Bovendien weet de medewerker wie er aan zijn balie staat en waarvoor.

Twenterand verlengt bezorgservice

Sinds 2017 krijgen Twenteranders die niet in de gelegenheid zijn reisdocumenten af te halen bij het gemeentehuis de mogelijkheid om rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten thuis of op het werk te laten bezorgen. De proefperiode van 2 jaar, in 2017 en 2018, bleek een groot succes. Op jaarbasis zijn ongeveer 300 reisdocumenten bij mensen thuis of op het werk bezorgd. Vooral senioren en mensen met een beperking maakten gebruik van de betaalde service. Burgemeester Annelies van der Kolk is in haar nopjes met de bezorgservice:

Burgemeester Annelies van der Kolk

‘De service blijkt in een behoefte te voorzien en daarom hebben we als college besloten om dit structureel te maken’


> Lees artikel in Tubantia

Cijfers gemeente Twenterand

  • Selfservicepercentage reisdocumenten: 36%
  • Selfservicepercentage rijbewijzen: 0%
  • 4.405 aanvragen reisdocumenten
  • 2.917 aanvragen rijbewijzen
  • Gemiddeld 300 reisdocumenten bezorgd

Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages gaan over 2023.

Ommen kiest voor Dynalogic

Gemeente Ommen bezorgt sinds november 2017 aangevraagde waardedocumenten zoals paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen desgewenst thuis. Zij zochten hiervoor de samenwerking met Dyna. Dankzij een koppelvlak in iBurgerzaken is communicatie tussen de systemen van de gemeente en Dyna mogelijk.

Deel via:

Waarom dit werkt

Voor organisaties betekent dit effectieve klantcontacten en een betere dienstverlening: Burgers kunnen plaatsonafhankelijk, op ieder device, via het online afsprakenportaal een afspraak maken, wijzigingen of annuleren. Door op afspraak te werken zijn de afspraakagenda’s voor de balies optimaal gevuld. Bovendien is vooraf precies duidelijk wie, wanneer voor welk product of dienst komt en staan op het juiste moment de juiste medewerkers klaar. Zij hebben in één oogopslag zicht op alle relevante afspraken en dit zorgt voor rust en overzicht. Zo neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe. Gemeenten besparen door het gebruik van koppelvlakken bovendien op uitvoeringskosten.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)