Direct naar de content
icon search white
E-diensten portfolio

5x verrijkende e-diensten

towfiqu-barbhuiya-Q69veNk1iJQ-unsplash.jpg

De Digital Decade is een Europees programma dat ervoor moet zorgen dat Europa klaar is om de digitale transformatie vorm te geven. In combinatie met de Single Digital Gateway (SDG) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is het raadzaam om inwoners zo veel mogelijk diensten via het digitale kanaal aan te bieden. iBurgerzaken omvat vandaag de dag (januari 2025) daarom al 37 e-diensten. Dit maakt de inwoner blij, want de gebruiksvriendelijke e-diensten zorgen voor een verbeterde klantreis. Aan de medewerkerskant biedt het werken met e-diensten procesoptimalisatie, vanwege de integratie met iBurgerzaken. We zien dat gemeenten zelf nog webformulieren gebruiken voor bepaalde aanvragen. Daarom zijn 5 van de veelgebruikte webformulieren onlangs omgebouwd als e-diensten in iBurgerzaken om de stap vooruit te blijven zetten op het gebied van blije inwoners en medewerkers. Het gaat om de volgende verrijkende e-diensten: 1) E-dienst Melding Adresonderzoek, 2) E-dienst Correctieverzoek, 3) E-dienst Garantverklaring IND, 4) E-dienst Aanvraag Protocollering en 5) E-dienst: Aanvraag huwelijksbevoegdheid. 

E-dienst Melding Adresonderzoek

Een gemeente is verantwoordelijk voor de juiste gegevens in de BRP. Inwoners en organisaties als woningbouwcorporaties hebben soms informatie om deze registratie in twijfel te trekken. Deze informatie wil je als gemeente dan uiteraard ontvangen. Dit gebeurt vaak via de TMV. Na een gedegen onderzoek pas je dan de gegevens in de BRP aan, afhankelijk van de uitkomst. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger eenvoudig een online melding. Deze komt automatisch aan de achterkant beschikbaar voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Daarna wordt bepaald wie voor wie daadwerkelijk een zaak voor adresonderzoek opgestart moet worden. Dat maakt het opstarten en afhandelen van het onderzoek binnen één zaak mogelijk.

E-dienst Correctieverzoek

Als een inwoner een fout in zijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) constateert dan kan hij een verzoek tot correctie indienen. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger eenvoudig een online melding. Daarbij zijn bewijsstukken waaruit blijkt wat de juiste gegevens zijn verplicht. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Na een gedegen onderzoek zal de ambtenaar dit verzoek afwijzen of goedkeuren. Bij goedkeuring start binnen iBurgerzaken automatisch het zaaktype ‘Bijhouding persoonslijst’. Zo heb je binnen één zaak het volledige dossier en is het corrigeren nog eenvoudiger.

E-dienst Garantverklaring IND

Voor iemand die kort (maximaal 90 dagen) naar Nederland komt is een garantstelling of particuliere logiesverstrekking nodig. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger daarvoor eenvoudig een online aanvraag. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt verdere afhandeling eenvoudig.

E-dienst Aanvraag Protocollering

Een inwoner heeft het recht om een overzicht te krijgen van instanties die zijn persoonsgegevens hebben opgevraagd; inzageverzoek BRP, aanvraag protocolleringsgegevens, aanvraag protocolleringsoverzicht. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger daarvoor eenvoudig een online aanvraag. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt verdere afhandeling eenvoudig.

E-dienst Aanvraag huwelijksbevoegdheid

Met dit proces kan een burger een Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen. Dit is nodig als een burger in het buitenland wil trouwen en er in dat land gevraagd wordt om een document dat aantoont dat de partners mogen trouwen met elkaar. Het formulier wordt naar de burger opgestuurd en die geeft het aan de betrokken instantie in het buitenland. Omdat er leges worden berekend kan/moet er betaald worden in het proces. Er worden kunnen diverse documenten worden geüpload met diverse controles. In dit proces is aanvullen burger mogelijk.

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Problemen oplossen en gemeenten verder helpen is wat ik het liefste doe.’

Tom Krijnen, Product Owner iBurgerzaken
Tom Krijnen.png