Direct naar de content
icon search white
iBurgerzaken voor allemaal

Taal voor allemaal

Hoe zorg je er als gemeente voor dat inwoners jouw boodschap begrijpen én dat de vormgeving ervan aanspreekt? En hoe kan software zoals iBurgerzaken daarbij ondersteunen? Gemeenten zijn er tenslotte voor iedereen! 

Informatie in 1 keer begrijpelijk voor iedereen

Steeds verdergaande digitalisering brengt uitdagingen met zich mee voor gemeenten én haar klanten. Het belang van 'onmisbare' informatie zó formuleren en vormgeven dat iedereen het kan begrijpen is groot. Liefst in één keer uiteraard, ongeacht leeftijd, afkomst of opleiding. Ook wanneer iemand moeite heeft met lezen of het verwerken van informatie, zoals bijvoorbeeld bij niet-Nederlandstaligen, laaggeletterden, mensen met een licht verstandelijke beperking of mensen die digitaal minder vaardig zijn.

Taalambassadeurs betrokken

Met iBurgerzaken zetten we samen met kwartiermakers in op de methodiek van Taal voor allemaal. Voor het proces verhuizing zijn in iBurgerzaken release 4.6 (februari 2022) en iBurgerzaken release 4.7 (mei 2022) meerdere verbeteringen doorgevoerd in samenwerking met de communicatieadviseurs en redacteuren van deze kwartiermakergemeenten:

  • Woorden in niveau A2/B1 geschreven: hertalen;
  • Informatie in de e-dienst verduidelijkt en vereenvoudigd.

Dit is het startpunt voor het toepassen van Taal voor allemaal binnen iBurgerzaken. De kwartiermakers hebben namelijk aangegeven betrokken te willen blijven om ‘onmisbare’ informatie in 1 keer begrijpelijk voor iedereen te maken. Zo werken we samen aan iBurgerzaken voor allemaal!

>> Meer weten? Lees ook de best practice van gemeente Amsterdam.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)