Direct naar de content
icon search white
Digitaal

Webinar: Van mailboxserver naar BRP Berichten API en de impact op de VOA

Het berichtenverkeer tussen gemeenten en het Rijk wordt vernieuwd: de mailboxserver maakt plaats voor de moderne BRP Berichten API. Dit heeft ook impact op de VOA (Verzend- en ontvangststation Afnemers). Tijdens het webinar laten we zien wat deze verandering betekent en welke kansen dit biedt voor jouw gemeente. Meld je nu aan!

Direct aanmelden voor deze sessie

  • 30 oktober
    10.00 - 11.00
    Online

Over de vernieuwing van de VOA

De RvIG (Rijksdienst voor Identiteitsgegevens) stopt in 2026 met de huidige mailboxserver voor berichtenverkeer in de BRP (Basisregistratie Personen) en vervangt deze door de moderne BRP Berichten API (meer informatie: Vervanging mailboxserver | RvIG & Vervanging mailboxserver door de BRP Berichten API | RvIG).

PinkRoccade maakt iBurgerzaken klaar voor deze overgang met nieuwe koppelingen en adapters, zodat communicatie tussen gemeenten en het Rijk sneller, veiliger en eenvoudiger verloopt. Deze vernieuwing heeft impact op de VOA: alleen de rol van ‘bijhouder’ valt binnen de huidige RvIG-opdracht en wordt bekostigd, terwijl organisaties die als ‘afnemer’ berichten ontvangen zelf verantwoordelijk zijn voor techniek en kosten.

Om dit goed te ondersteunen ontwikkelen we samen met gemeenten en onze collega’s van Informatievoorziening OPENafnemer, gekoppeld aan onder meer Makelaarsuite en iGebeurtenis, zodat berichten straks soepel kunnen worden verzonden en ontvangen.


Van mailboxserver naar BRP Berichten API

Tijdens het webinar laten we zien wat deze verandering betekent en welke kansen dit biedt voor jouw gemeente. Ontdek de mogelijkheden, hoe de techniek werkt, en hoe je samen met andere gemeenten kunt optrekken in deze ontwikkeling. We zoeken daarnaast ook nog kwartiermakers die samen met ons willen meebouwen aan deze vernieuwing. 


De doelgroep van dit webinar

Dit webinar is bedoeld voor informatiemanagers, functioneel beheerders en beleidsadviseurs dienstverlening die hun gemeente willen voorbereiden op een toekomstbestendige infrastructuur voor gegevensuitwisseling.


Ben je erbij?

  • Donderdag 30 oktober van 10:00 tot 11:00
  • Deelname aan dit webinar is kosteloos.
  • Online te volgen via Microsoft Teams (Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail met de link naar het webinar)

Meld je nu aan!


Vragen?

Voor vragen neem contact met ons op via info.publiekszaken@pinkroccade.nl. We kijken ernaar uit je te zien bij het webinar!

Deel via:

‘Optimaliseren van processen dankzij innovaties met klanten en partners.’

Engelbert Wijnhoven, Innovatie Manager
Engelbert Wijnhoven