Direct naar de content
icon search white
7 november 2018 - Nieuws

Workshops #LSG18: Groot succes!

De 7 regionale workshops van #LSG18 zitten er al weer op. En met succes! Meer dan 200 deelnemers pakten het verhuisproces beet. Waarom we dat deden? Gemeentelijke processen worden steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler. Dat vraagt wel om het kritisch bekijken en herontwerpen van deze processen. En dat is dan ook wat we deden tijdens #LSG18. Overzichtelijk en in kleine stapjes. 2 deelnemers van Bestuursdienst Ommen-Hardenberg en gemeente Wijdemeren vertellen over de #LSG18-workshops.

Samen kom je verder

Elke workshop startte met een Uitblinker. Deze medewerker van een gemeente vertelde over de stappen die hij/zij al hadden genomen om het verhuisproces te optimaliseren. Dit varieerde van instellingen in de applicatie tot procesafspraken: zoals het aanzetten van de “Groene Verhuizing”. Of het versturen van de bevestigingsbrief aan het einde van het verhuisproces. Hierdoor ontstond meteen een gesprek. En werden de eerste ideeën gevormd voor het eigen proces van de verschillende deelnemers.

Jolanda Spoor-van Schaik, applicatiebeheerder iBurgerzaken, van gemeente Wijdemeren ging samen met een collega naar de workshop. “Mijn collega en ik raakten al snel in gesprek over hoe het proces nu loopt. En hoe we dit het liefst zouden zien.”, blikt ze terug. “Gedurende de workshop ontstonden er ook discussies met andere gemeenten. Dat zorgde ervoor dat we toch weer nieuwe ideeën kregen over hoe we het proces het beste kunnen inrichten”.

LSG18-Dalfsen.jpeg
Experiment "House of cards"

Marja Schuitemaker, vakspecialist B, bij Bestuursdienst Ommen-Hardenberg heeft ook één van de workshops bijgewoond: “De interactie en discussie met andere gemeenten maakt dat je kritisch kijkt naar het proces. Het zet je aan tot denken over hoe jij zelf de inrichting hebt gedaan. Je ziet meteen mogelijkheden en keuzes die je kunt heroverwegen.” Bijzondere dank aan de GebruikersVereniging PinkRoccade Local Government; zij maakte deze dagen mogelijk.

Aan de slag!

“Naast het kijken naar jouw verhuisproces en de discussies met andere gemeenten, wil je natuurlijk aan de slag. Daarom verdiepten we ons aan het einde van de dag in de applicatie. Dan lieten we zien hoe je de keuzes die je maakt kunt doorvoeren in iBurgerzaken.”, licht Iris Verbakel, consultant Customer Care bij PinkRoccade Publiekszaken toe.

Jolanda is blij met deze aanpak: “Ik wilde meteen iets gaan doen met ons verhuisproces, je ziet namelijk zoveel mogelijkheden of alternatieven voor de huidige werkwijze.”. Marja vervolgt: “Het is fijn dat je de volgende dag niet zelf moet zoeken waar je keuzes kunt doorvoeren. Door samen naar de procesconfiguratie te kijken weet je waar in iBurgerzaken je de juiste instellingen kunt vinden voor jouw ideeën. Dat vond ik een waardevolle toevoeging op de dag.”.

#LSG18 bestond uit mooie en waardevolle dagen waarbij het verhuisproces centraal heeft gestaan. Discussies zijn gevoerd en ideeën zijn uitgewisseld. Marja voegt daar nog aan toe: “De invulling van de dag was goed. Wij zijn al aan de slag gegaan met het verhuisproces. En onze eerste stapjes aan het zetten.”. Ben jij al begonnen?

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267