Direct naar de content
icon search white
4 augustus 2021 - Nieuws

Vanaf 1 oktober VOG-aanvraag alleen nog via iBurgerzaken

Om de papieren aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in behandeling te nemen als gemeente was voorheen Cipers/IZRM nodig. Vanaf iBurgerzaken release 3.9 (november 2020) kan de aanvraag van een VOG volledig doorlopen worden in iBurgerzaken. Boost hiermee de digitale dienstverlening richting de burger en laat ze rechtstreeks, digitaal zaken doen met jouw gemeente als het gaat om de VOG aanvraag. 

67% van de gemeenten gebruikt VOG in iBurgerzaken 

De rekensom is snel gemaakt; 33% nog niet. En dat terwijl er zowel aan de ambtenaren- als burgerkant een hoop voordelen zitten: 

  • Selfservice: gemak voor de burger;
  • Efficiëntie: minder handmatig werk voor de ambtenaar, tijdsbesparing per aanvraag;
  • Daarnaast is het vanaf release 4.3 (24 september 2021) mogelijk om met ‘Export financiële gegevens’ de vergelijking te maken met de prestatieverklaring voor Justis. Zowel het aanvraagnummer als de datum van de aanvraag zal dan in de CSV beschikbaar komen voor VOG-aanvragen;
  • Sluit aan op huidige situatie: verminderen contact aan de balie vanwege Corona.

Kwartiermakers aan het woord

Deze functionaliteit in iBurgerzaken ontwikkelen we met een fijne groep kwartiermakers: Amersfoort, Apeldoorn, Groningen, Helmond, Putten en Tynaarlo. Wij vroegen hen waarom ze voortaan de digitale aanvraag VOG via iBurgerzaken laten lopen. Hieronder lees je een greep uit de reacties:

Gemeente Tynaarlo

Natasja Muller, adviseur burgerzaken

‘Gemeente Tynaarlo ziet dit als een extra service voor de burger zodat men niet naar het gemeentehuis hoeft te gaan en het vanuit huis kan regelen wanneer het uitkomt. Daarnaast zorgt het voor minder contactmomenten aan de balie, om risico op besmetting te verminderen. Om de kwaliteit van de digitale aanvraag te vergroten is het echter wel belangrijk om op de website een duidelijke instructie te geven.’

Gemeente Helmond

Theo Daniels, functioneel beheerder

‘Wij gebruiken geen Cipers meer om een aanvraag in te dienen bij Justis, we maken alleen gebruik van iBurgerzaken. Inmiddels gaan 55% van de VOG aanvragen digitaal. Daarnaast moedig ik PinkRoccade aan om de VOG uit Cipers te halen, zodat PinkRoccade daar geen beheer- en onderhoud meer hoeft te doen. Zodat we die tijd die dat oplevert, kunnen besteden aan mooie nieuwe dingen maken!’

Gemeente Amersfoort

Maaike Teiwes-van Mechelen, medewerker dienstverlening

‘VOG-aanvragen aan de balie zijn voor ons verleden tijd. Dit is ontstaan door de lockdown; we hebben van de nood een deugd gemaakt. Het is fijn dat alles digitaal binnenkomt, helaas komt het nog wel voor dat we ze online aanvragen niet gelijk kunnen doorsturen. Het heeft hier en daar dus nog zeker wat verfijning nodig, ik sluit me aan bij wat Natasja daarover zegt.’

 

Maak jij ook de noodzakelijke switch voor 1 oktober?

Behoor jij nog tot die 55 gemeenten die nog niet zijn overgestapt naar iBurgerzaken voor aanvraag VOG? Wees dan gewaarschuwd want vanaf 1 oktober is deze functionaliteit alleen nog beschikbaar in iBurgerzaken. De reden? Justis gaat van GEMnet naar Diginetwerk en wij kiezen ervoor om geen onnodige, doorontwikkelingen te doen in Cipers/IZRM. Overstappen op deze nieuwe werkwijze vergt geen technische inrichting, je hoeft het uitsluitend aan te zetten in de procesconfiguratie van iBurgerzaken.

Neem gerust contact met ons op

Heb je een vraag over de VOG-aanvraag via iBurgerzaken of wens je ondersteuning bij de inrichting? Neem dan contact op met het Kenniscentrum, bij voorkeur via een melding via TOPdesk. Je kunt ook bellen naar: 088 11 01 555.

Deel via:

‘Een persoonlijke band met onze klanten vind ik belangrijk, zo komen we samen tot de beste oplossingen!’

Ilvy Gielen, Customer Support Specialist
pinkroccade_Ilvy_Gielen.png