Direct naar de content
icon search white
7 oktober 2021 - Nieuws

Terug- & vooruitblik online sneakpreview: "Wij maken burgerzaken OPEN"

"Wij maken burgerzaken OPEN"...deze term komt je vast bekend voor. Dit is hét platform met open data en open verbindingen waarmee we publiek geld omzetten naar publieke waarde. Het was ook de titel van ons online event op 30 september. Keynote spreker Jurriaan Kamer onthulde toen het geheim van snel vernieuwende organisaties. Dylan Kusters, Innovatiemanager vertelde alles over “Wij maken burgerzaken OPEN” en toonde bovendien de eerste bewijslast vanuit gemeenten Helmond en Oosterhout binnen OPENburgerzaken. En Femke -onze dagvoorzitter- wist dat alles op een meesterlijke manier aan elkaar te verbinden. Of je er nu bij was of niet; Dylan blikt graag met je terug op de inhoud van het event. En weet dat dit event slechts het begin was; we nemen je de komende tijd mee in de wereld van OPENburgerzaken en gaan hierover actief in gesprek met jouw gemeente. 

Jurriaan Kamer: het geheim van snel vernieuwende organisaties

Jurriaan is spreker, organisatieontwerper, transformatiecoach en bestseller auteur. Hij deelde tijdens de online sneakpreview zijn unieke methode en inzichten. Zodat ook jouw team innovatiegedreven gaat werken. De wereld versnelt fundamenteel en daar worstelen veel organisaties mee. Hoe ga je daarmee om? Hoe zorg je er zelf voor dat jouw gemeente agile én fundamenteel sneller wordt? Bekijk hieronder zijn presentatie terug.

Jurriaan.jpg


Wij maken burgerzaken OPEN

iBurgerzaken is de betrouwbare basis bij 169 gemeenten met 31 e-diensten met gemiddeld 71 procent selfservice. In een actieve community van 70 gemeenten verbeteren en verrijken we iBurgerzaken. Inmiddels hebben we ruim 100 best practices gecreëerd. Met OPENburgerzaken zetten we de stap vooruit: hét platform met open data en open verbindingen, waarmee we publiek geld omzetten naar publieke waarde. Ons platform maakt onder andere dienstverlening op basis van levensgebeurtenissen en ketendigitalisering mogelijk. Zo geldt voor al onze gemeenten: eenmalig ontwikkelen, meervoudig gebruik en jarenlang plezier.

OPENburgerzaken v2b.png


Dienstverlening op basis van 4 pijlers

Een burger verwacht steeds meer een proactieve dienstverlening vanuit jouw gemeente. Met OPENburgerzaken maken we deze proactieve dienstverlening mogelijk door samen te innoveren. We stellen daarbij data via API's beschikbaar via GitHub om de dienstverlening in de keten en richting de burger mogelijk te maken. De innovaties verdelen we onder in 4 pijlers:

  1. Dienstverlening op basis van levensgebeurtenissen
    Burgers verwachten proactieve dienstverlening op basis van levensgebeurtenissen. Denk aan het aanvragen van een parkeervergunning bij de aangifte verhuizing. 
  2. Ketenpartners digitalisering
    Informatie-uitwisseling in de keten levert veel winst op. Denk aan koppelingen tussen iBurgerzaken en partijen als woningcorporaties, verloskundigen, notarissen en advocaten.
  3. Burgerzakendata
    Het ontsluiten van burgerzakendata zorgt voor zekerheid van de juiste persoons- en procesgegevens. Denk aan het doorgeven van een toekomstige verhuizing aan bijvoorbeeld een notaris.
  4. Digitale identiteit van burgers
    De burger wil en kan meer regie op zijn gegevens voeren. Denk hierbij aan het toestemming geven dat een woningbouwcorporatie bepaalde gegevens wel of niet mag inzien.

Videopitches OPENgeboorte & OPENidentificatie

Natuurlijk zijn we al begonnen met de eerste innovaties voor OPENburgerzaken. Bekijk hieronder de 2 videopitches.

Video OPENgeboorte | Gemeente Helmond

De innovatie waarbij we de geboortezorg en de gemeente nog dichter bij elkaar brengen. 

mq2.jpg


Video OPENidentificatie | Gemeente Oosterhout
Een innovatie in het kader van online identiteit en regie op gegevens. 

2021-10-01_12-09-41.jpg


Het allernieuwste iNSPIRATIE magazine 2.0 is uit

We kondigden het tijdens de sneakpreview al aan; het nieuwe iNSPIRATIE magazine 2.0. Dit magazine staat vol met best practices voor en door gemeenten over uiteenlopende (i)Burgerzaken onderwerpen. Aan de andere zijde van het magazine lees je daarnaast 25 innovaties: groen en rijp door elkaar. Laat deze best practices en innovaties een bron van inspiratie zijn om je eigen dienstverlening een impuls te geven. We vragen ook lef en durf van jou en je team; want innoveren en het waarmaken van onze dromen vraagt veel van ons allemaal. We rekenen op jullie hulp om onze nieuwe dromen samen uit te laten komen! Bekijk hier de digitale versie van het magazine. Liever een fysiek exemplaar per post ontvangen? Vraag 'm dan hier aan.

Neem gerust contact met mij op

Het bepalen en oppakken van de innovaties kunnen we niet alleen. Hier hebben we jullie bij nodig! Meld je met nieuwe ideeën bij ons, zo maken we samen burgerzaken OPEN. Mail mij via: Dylan.Kusters@PinkRoccade.nl

Deel via: