Direct naar de content
icon search white
13 december 2021 - Nieuws

Storing? Zorg ervoor dat je dienstverlening altijd door kan gaan

Een storing (bijvoorbeeld uitval veroorzaakt door het rekencentrum, gemeentelijke netwerken, certificaten, GemNet, cloud omgeving, GBA-V, documentcreatie of door fouten in iBurgerzaken zelf) is natuurlijk nooit leuk, vooral als het de dienstverlening treft aan je inwoners. Zo konden er onlangs door een landelijke storing bij het RDW tijdelijk geen rijbewijzen aangevraagd worden via iBurgerzaken, ontzettend vervelend natuurlijk. Weet dat je op dat moment in veel gevallen geen burgers naar huis hoeft te sturen of af te bellen. Want er bestaat de zogeheten ‘papieren procedure’. Lees er meer over in dit artikel, zodat de dienstverlening aan jouw burger altijd door kan gaan.

Gebruik de papieren procedure bij een storing

Om tijdens een storing door te gaan met je dagelijkse werkzaamheden (lees: de dienstverlening aan je inwoners) kan je overschakelen naar de papieren procedure. Hierbij noteer je de noodzakelijke gegevens van de burger en verwerk je de aanvraag later in iBurgerzaken, zodra de storing voorbij is. Uiteraard hopen we dat je deze instructies niet hoeft te gebruiken. Maar als dat wel zo is; weet dat er altijd een alternatief is.

Anneke Matthee, Teamlead Kenniscentrum

‘Onze ervaring leert dat veel gemeenten niet op de hoogte zijn van deze werkwijze en dat is zonde.’


Op TOPdesk vind je een uitgebreide handleiding (per proces)

Via deze pagina op TOPdesk kom je op een pagina terecht die alle belangrijke informatie toont over hoe te handelen in het geval dat iBurgerzaken niet actief is door een storing. Ook delen we per proces (burgerlijke stand, iReisdocumenten, iRijbewijzen, uitreiken documenten, iVerblijf & Adres en iVerzoek) de belangrijkste instructies.

Neem gerust contact op

Nog een vraag over dit artikel? Neem dan gerust op met het Kenniscentrum van PinkRoccade Publiekszaken, bij voorkeur via een TOPdesk melding. 

Deel via: