Direct naar de content
icon search white
17 februari 2023 - Nieuws

Plaatsonafhankelijke dienstverlening voor alle inwoners met de mobiele balie

Binnen enkele minuten de deur uitlopen met een burgerservicenummer (BSN), op een praktische locatie. Klinkt dat onmogelijk?

Waar het verstrekken van een BSN voorheen weken verwerkingstijd nodig had, heeft gemeente Amsterdam samen met iBurgerzaken van PinkRoccade en ID-Burger van Oribi een oplossing ontwikkelt waar dit in de praktijk vele malen sneller kan. En dat is maar goed ook... want een BSN is de sleutel tot onze samenleving voor de vele internationale studenten, vluchtelingen en (arbeids)migranten die ons land telt. Zo schreef gemeente Amsterdam begin februari 1.200 internationale studenten in via de mobiele balie op het stadsloket, zonder afspraak, zonder eindeloos papierwerk.

Ontwerp zonder titel (5).png

Razendsnel van scan naar BSN

Veel gemeenten nemen traditioneel een eerste inschrijving of hervestiging aan, aan de balie in het gemeentehuis. Om deze vervolgens te laten controleren en verwerken in de backoffice voordat ze de inwoner per post een BSN toesturen. Er zijn vaak meerdere teams bij betrokken en dat proces is erg arbeidsintensief en daarnaast ook nog eens fout- en fraudegevoelig.

Terwijl dit proces van inschrijving op locatie uitvoeren juist veel meer voordelen biedt dankzij de mobiele balie. Dit is een mobiele werkplek bestaande uit laptops, printers en scanners in een digitaal veilige omgeving, inclusief maximale controle op identiteitsfraude. Alle tools passen in één koffer, dus ook nog eens makkelijk mee te nemen. Dit proces begint met een geautomatiseerde controle van het identiteitsdocument. Daarvoor zet de gemeente een speciale documentreader in: ID-Burger. Vervolgens zorgt een geavanceerde camera voor een gezichtsvergelijking. Als de identiteit klopt, start de geautomatiseerde gegevensverwerking in iBurgerzaken. Bij de laatste processtap drukt de medewerker op de printknop om de brief met het BSN direct mee te geven aan de student.

Jarich Ypma, Product Owner bij PinkRoccade Publiekszaken

‘De mobiele balie is niet alleen handig bij inschrijving of hervestiging maar ook voor de opvang van tijdelijke pieken zoals de komende reisdocumentenpiek. Je creëert namelijk binnen het gemeentehuis snel een extra (tijdelijke) werkplek.’

Toegevoegde waarde voor alle betrokkenen

  • Verbeterde dienstverlening aan de inwoner: BSN klaar terwijl je wacht;
  • Tijdswinst: directe afhandeling door één team zonder weken verwerkingstijd en papierwerk. Hiermee wordt een tijdsbesparing gerealiseerd van 10 minuten per inschrijving;
  • Volledig geïntegreerd met iBurgerzaken;
  • Veilig: minder fout- en fraudegevoelig;
  • Plaatsonafhankelijk: zelf kiezen op welke locatie je de inschrijving doet, passend bij de doelgroep.
Gido Conradi, lead verbetermanager Burgerzaken bij gemeente Amsterdam

‘Met de mobiele balie creëren we extra flexibele werkplekken, wat de reguliere werkstroom ontlast. 1 team handelt het hele proces af, ze doen alles van A tot Z in één keer. Zo hebben we achteraf geen werk meer. Studenten krijgen direct hun BSN mee en dat is een mooi stukje extra dienstverlening die we onze inwoner graag bieden. Ik sprak een student die hier zojuist met een BSN naar buiten stapte. Haar reactie geeft precies weer waarom dit zo belangrijk is: "Ik heb alleen contant geld bij me, omdat ik zonder BSN geen rekening kan openen. Daarnaast wordt niet overal contant geld aangenomen. Als ik 3 weken had moeten wachten op mijn BSN, werd het wel heel krap en dat zou mij veel stress geven."’

Verdere doorontwikkeling 

Als vervolgstap op deze innovatie werken we samen met gemeente Amsterdam aan een e-dienst, waarbij buitenlandse studenten of arbeidsmigranten voordat ze naar Nederland komen om zich in te schrijven, hun gegevens al kunnen delen met de gemeente. Deze e-identificatie op afstand leidt tot een verdere optimalisatie van het inschrijfproces en zet nog een stap verder op het gebied van identiteitsfraude.

Neem gerust contact op

Heb je een vraag over de mobiele balie of wat het voor jouw gemeente kan betekenen? Neem dan contact op met Jarich Ypma via: Jarich.Ypma@PinkRoccade.nl 

Deel via: