Direct naar de content
icon search white
13 maart 2017 - Nieuws

Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17)

iBurgerzaken is gebaseerd op de vraag naar selfservice voor en door burgers en bedrijven. Deze werkwijze draagt bij aan de werkdrukvermindering bij gemeenten. We merken echter dat het op de juiste manier inrichten en positioneren van de processen nog achterblijft bij de doelstelling die we met elkaar zijn aangegaan bij de start van het project. Om samen de selfservicepercentages per proces te verhogen, starten we de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17).

Vraag naar digitale dienstverlening

ICT heeft de afgelopen jaren een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten. Klanten verwachten dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling. Zodat zij bijvoorbeeld niet meer naar het gemeentehuis hoeven om producten en diensten af te nemen. Burgers en bedrijven worden zo medeverantwoordelijk voor de belangrijkste momenten uit hun (bedrijfs-)leven. En bieden de gemeente daarmee de mogelijkheid tot werkdrukvermindering en kostenbesparing.

Verleiden naar het digitale kanaal

Om de doelstellingen in te vullen en selfservicepercentages te verhogen, starten we de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17). Door deel te nemen aan deze competitie ga je op een laagdrempelige en leuke manier aan de slag met verleiden naar het digitale kanaal. Goed voor je dienstverlening, het contact met inwoners en bedrijven en er zijn ook nog eens leuke prijzen te winnen. Alle gemeenten die iBurgerzaken gebruiken, zijn uitgenodigd om deel te nemen.

Deelname is kosteloos. Wel vragen we een actieve bijdrage (commitment): Dit laat je zien door collega-deelnemers vrijblijvend te adviseren tijdens de regionale bijeenkomsten. Door online foto’s en filmpjes te delen van praktijkvoorbeelden met de #LSG17. En door, tussen de regionale bijeenkomsten in, concrete verbeteringen door te voeren in je gemeentelijke dienstverlening.

Beoordelingscriteria #LSG17

De selfservicecompetitie is geen einddoel op zich, maar een uitstekend middel voor gemeenten om zich te profileren en haar dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren. We onderscheiden 4 categorieën, waarbij in iedere categorie de top 3 in de prijzen valt:

  • Procentuele groei digitale dienstverlening iBurgerzaken
  • Totaal selfservicepercentage iBurgerzaken
  • Percentage per iBurgerzaken proces
  • Gerealiseerde besparing procentueel

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Door deel te nemen aan de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) ga je op een laagdrempelige en leuke manier aan de slag met verleiden naar het digitale kanaal. Goed voor je dienstverlening, het contact met inwoners en bedrijven en er zijn ook nog eens leuke prijzen te winnen. Meld je aan en je ontvangt een uitnodiging voor de eerste regionale bijeenkomsten in april/mei. Op deze dag informeren we je over het vervolg van de competitie en wat we van je verwachten. Maar je gaat ook direct aan de slag met het verhogen van selfservice voor en door burgers en bedrijven binnen jouw gemeente.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)