Direct naar de content
icon search white
13 oktober 2020 - Nieuws

Gemeente Amersfoort live met iBurgerzaken

Gemeente Amersfoort ging vanochtend 09.00 live met iBurgerzaken voor burgers. Een mooie mijlpaal die natuurlijk gevierd moet worden! Wij spraken kort met Charlotte van der Ree (afdelingsmanager Burgerzaken bij gemeente Amersfoort) over de livegang, het implementatietraject én haar visie op de toekomst.  

Implementatie & livegang in Coronatijd 

"We zijn goed van start!" vertelt Charlotte van der Ree (afdelingsmanager Burgerzaken bij gemeente Amersfoort) enthousiast wanneer wij haar vragen hoe de ochtend is verlopen. "Vanochtend om 09.00 uur gingen we live voor onze burgers. De eerste digitale aanvragen zijn binnen, burgers zijn al langs geweest en onze medewerkers hebben er zin in".

Charlotte van der Ree, Afdelingsmanager Burgerzaken bij gemeente Amersfoort

‘We leggen de burgers aan de balie vandaag ook meteen uit waarom dit zo'n bijzondere dag is voor ons, met een hoop enthousiaste reacties als gevolg. Onze burgers verwachten ook dat je als gemeente inspeelt op ontwikkelingen en dat de dienstverlening daarop aansluit. Dat verwacht de burger van nu maar ook zeker de burger van straks.’

Gedegen plan van aanpak

Gemeente Amersfoort heeft lang naar dit moment toegewerkt met een gedegen plan van aanpak. Amersfoort kreeg daarbij hulp van Jeroen de Boer (projectleider implementatie iBurgerzaken bij gemeente Amersfoort) die door zijn ervaring met dit soort trajecten het op de juiste manier mee kon begeleiden. 

Remote & op locatie

"Om tot deze livegang te komen is er veel remote gewerkt terwijl dat normaal veel meer op locatie zou zijn. Het was echt wel even bijschakelen door de veranderende regels vanuit de overheid en wat voor ons mogelijk en wenselijk was. Gelukkig hebben we vandaag toch veel live ondersteuning gehad vanuit het projectteam, wat toch wel fijn is op een dag als deze (uiteraard binnen de richtlijnen, zie ook onze 1,5 meter teamfoto hieronder)." aldus Charlotte.  

d5cefc1b-d6a8-4781-8047-7ab6669f3d92.JPG
Een deel van het projectteam live bij de livegang

Communicatie intern en extern 

De burger verwacht dat je meegaat met veranderingen

Qua communicatie richting burgers en ondernemers heeft gemeente Amersfoort ervoor gekozen om de communicatie over de (vernieuwde) dienstverlening geleidelijk op te bouwen. Amersfoort gaat gefaseerd live met de eDiensten, dus er volgen nog veel belangrijke communicatiemomenten bijvoorbeeld rondom geboorte en overlijden. Charlotte benadrukt daarbij: "de burger verwacht dat je meegaat met veranderingen en dat terug ziet in de dienstverlening. Vandaar dat ons doel ook is om niet van de daken te schreeuwen waar we mee bezig zijn, maar het de burger echt zelf te laten ondervinden" 

Intern draagvlak creëren 

Hoe neem je intern collega's mee in een veranderproces als deze? Hoe bereid je collega's voor? Is dat moeilijk? Dat zijn vragen die je stelt (ook aan collega gemeenten die hetzelfde traject hebben doorlopen) voordat je "ja" zegt tegen de nieuwe werkwijze. Charlotte geeft aan: "dit verliep bij ons heel natuurlijk, iedereen ging er voor de volle 100% in want we waren ook echt toe aan verandering. Natuurlijk is het soms moeilijk om los te laten aan iets wat je bijvoorbeeld al 20 jaar zo doet. Maar dat heeft tijd nodig, leren vertrouwen op het systeem".

Blik op de toekomst

Nu iBurgerzaken live is vragen we Charlotte wat haar blik op de toekomst is. Charlotte geeft daarbij aan: 

‘Allereerst onze burgers ontzorgen maar even belangrijk: we gebruiken het als vliegwiel om onze werkwijze te veranderen en die stap verder te zetten op het gebied van digitalisering. Daarnaast gaan we samen met PinkRoccade doorontwikkelen op allerlei nieuwe slimmere toepassingen.’

fbb4e809-e5e1-4bf6-9088-489cdb7e3dc2.JPG
Blije gezichten achter de balie vandaag
Deel via:

‘Samen meetbare doelstellingen rondom digitale dienstverlening opstellen en middels selfservice jouw investering terugverdienen.’

Jesse Holterman, Unit Manager
PR_211105_0029_AS - Copy.png