Direct naar de content
icon search white
30 november 2018 - Nieuws

Gebruiksgemak iBurgerzaken

Bij de ontwikkeling van iBurgerzaken is 'gebruiksgemak' misschien wel het allerbelangrijkste aspect geweest. Immers werken honderden ambtenaren en inwoners dagelijks met de verschillende apps. Ook met het Waarmerk drempelvrij.nl op zak, hebben we het afgelopen jaar weer de nodige verbeteringen doorgevoerd in overleg met onze kwartiermakers.

Waarmerk drempelvrij.nl: iBurgerzaken voldoet 

Samen met gemeenten tillen wij de online dienstverlening van de overheid naar een hoger plan. Om te zorgen dat meer burgers van digitale diensten gebruik kunnen en willen maken. En in het verlengde daarvan is het natuurlijk belangrijk dat zij dan het gebruik van iBurgerzaken vooral als positief ervaren.

Elk jaar onderzoekt Stichting Accessibility in dat kader iburgerzaken.nl op de WCAG-richtlijnen. Een onderzoek of we voldoen aan het Nederlandse kwaliteitsmerk voor toegankelijke websites; Waarmerk drempelvrij.nl. iBurgerzaken wordt dan getoetst rondom de 4 principes van toegankelijkheid; waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. En ook dit jaar voldoet iBurgerzaken weer aan WCAG 2 Niveau AA. iBurgerzaken kan dus door iedereen goed worden gebruikt.

AA_small.png

De 6 verschillende categorieën van gebruiksgemak

Ook met dit waarmerk op zak, blijven we iBurgerzaken continu verbeteren. Het belang van een goede overheidsdienstverlening is immers groot. Meer en meer gemeenten bieden online dienstverlening aan. En ook bij digitalisering van diensten moeten de gebruikers en gebruiksvriendelijkheid centraal staan. Daar zijn wij én meer en meer gemeenten zich van bewust.

Samen met de kwartiermakers Gebruiksgemak hebben we een 6-tal categorieën van gebruiksgemak benoemd. Deze onderwerpen vormen de kapstok om de gebruikerservaring van iBurgerzaken te verbeteren:

  1. Styling: Welke visuele verbeteringen zijn er zodat wat je ziet beter aansluit of een beter gevoel geeft?
  2. Accessibility: Hoe de toegankelijkheid voor gebruikers met een (visuele) beperking te verbeteren?
  3. Efficiency: Hoe gemakkelijk en snel kan je als gebruiker visueel het scherm begrijpen?
  4. PixelPerfect: Is de weergave van de applicatie altijd hetzelfde?
  5. Procesflow: Hoe een proces logischer te maken zonder functionaliteit toe te voegen?
  6. Functionaliteit: Waar is nieuwe functionaliteit nodig?

Samen met kwartiermakers aandacht voor gebruiksgemak

En we zijn trots dat we dit jaar op een aantal vlakken verbeteringen doorvoerden in iBurgerzaken. De meest opvallende? Absoluut de nieuwe huisstijl functionaliteit burgerview iBurgerzaken! Deze functionaliteit is beschikbaar sinds oktober 2018 (release 2.15). En vanaf begin 2019 (release 2.17) zie je minder verspringingen in het scherm.

Sinds februari 2018 bespreken we het thema ‘Gebruiksgemak’ en de 6 categorieën met deze kwartiermakergemeenten:

  • Almelo
  • Borsele
  • Breda
  • Deventer
  • Eijsden-Margraten
  • Goes
  • Lingewaard
  • Neder-Betuwe
  • Nuth
  • Ooststellingwerf
  • Someren
  • Utrechtse Heuvelrug
  • Venlo
  • Weert

Ook in 2019 zullen we daar uiteraard op doorpakken. De kartrekker is Kal Konings. Hij begeleidt voortaan deze kwartiermakersgroep Gebruiksgemak.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442