Direct naar de content
icon search white
8 september 2021 - Nieuws

De innovatieweek van PinkRoccade Publiekszaken Q3 2021

Bij PinkRoccade Publiekszaken vindt er ongeveer ieder kwartaal een innovatieweek plaats. Deze innovatieweek is onderdeel van de ‘Eye of the Hurricane’: een moment tussen 2 iBurgerzaken releases om te werken aan dingen die moeilijk in te passen zijn in het vaste sprintritme. Deze innovaties geven het Development team de mogelijkheid ‘to recharge our batteries and sharpen our tools.’ We lichten er maar liefst 8 uit in dit artikel!

1) Bestuurlijke boete

Richard Bax (Ontwerper), Gerrit-Jan Kayser (Ontwerper) en Daphne Weber (Business Engineer) zijn druk bezig geweest met het onderzoeken van de bestuurlijke boete in iBurgerzaken. Deze innovatie maakt het voor gemeenten makkelijker om deze boetes (vooral op het juiste moment) op te kunnen leggen.

Een burger is verplicht om alle wijzigingen door te geven aan de gemeente, het kan voorkomen dat een burger dit (on)bewust toch niet doet. Als er na een niet doorgegeven verhuizing een adresonderzoek plaatsvindt voor deze persoon en de burger reageert niet binnen een vastgestelde termijn, dan kan de ambtenaar een bestuurlijke boete opleggen. Het probleem alleen is dat het adres van deze persoon onbekend is. Dat is waarom de boete pas opgelegd kan worden als de betreffende persoon terug verhuisd naar de gemeente.

Samen met verschillende gemeentes keken we naar de huidige werkwijze en hoe we dit kunnen verbeteren met iBurgerzaken. In iBurgerzaken zit namelijk zowel het adresonderzoek als het verhuizing of hervestiging proces. Hierdoor is het mogelijk om de ambtenaar automatisch te laten weten of iemand die binnenkomt een bestuurlijke boete heeft of niet.

De implementatie van deze bestuurlijke boete in iBurgerzaken staat op de planning voor release 4.4 van iBurgerzaken. Ben je erg benieuwd naar deze nieuwe functionaliteit? Houd de releasenotes dan goed in de gaten.

‘Gebruiken jullie ook een bestuurlijke boete en denken jullie graag mee over de implementatie hiervan? We zoeken nog kwartiermakers die met ons mee willen denken met deze functionaliteit. Het is voor ons belangrijk dat de nieuwe functionaliteit goed aansluit bij alle gemeenten die hier gebruik van willen maken.’


2) PowerBI Samen Verder dashboard
"Ik ben trots op de mooie ontwikkelingen binnen onze PowerBI dashboards van afgelopen week! Met de verschillende dashboards willen we, op basis van onderliggende data van iBurgerzaken, het gebruik van de applicatie door gemeenten en burgers visualiseren. Hiermee bieden we de juiste inzichten om gemeenten het maximale uit de iBurgerzaken applicatie te halen. Een goede volgende stap naar de transformatie tot datagedreven sturing en beslisvorming voor gemeenten. Ook stelt het ons in staat betere beslissingen te maken rondom de doorontwikkeling van (nieuwe) functionaliteiten binnen iBurgerzaken" aldus Arash Shahrestani (Business Engineer). 

VoorbeeldDashboardsFictief.png


3) iRaadplegen via microservices 
iRaadplegen is een veelgebruikte module binnen iBurgerzaken. Door het vele gebruik en de grote afhankelijkheid van iBurgerzaken zitten er knelpunten op het gebied van doorontwikkeling en performance. Om deze problemen op te lossen wilden we onderzoeken of het mogelijk is om deze als losse applicatie neer te zetten in het kader van OPENburgerzaken.

In de innovatieweek heb ik, Jeroen van Bussel (Architect), dit onderzocht en beproeft. Het resultaat hiervan was een Proof of Concept waarin de basisfunctionaliteit van iRaadplegen losgetrokken is van iBurgerzaken en is neergezet als OPENraadplegen met een eigen vormgeving. Hierbij zijn ook de componenten voor ophalen van persoonsgegevens en protocollering als losse microservices (componenten) neergezet. Op deze manier kunnen zowel iBurgerzaken als OPENraadplegen gebruik maken van dezelfde stabiele basis en kunnen alle losse microservices een eigen snellere doorontwikkeling krijgen. 

4) Overzicht creëren in marktsignalen 

Vanuit diversen gemeenten bestaat de vraag om een beter overzicht te krijgen van de marktsignalen die zijn ingediend. Tijdens de innovatieweek hebben Kal Konings (Front-End Developer), Joey Verhoeven (Business Engineer) en Martijn Nouwens (Agile Tester) gewerkt aan een overzichtspagina van deze marktsignalen.

  • Op de pagina worden de belangrijkste gegevens getoond per marktsignaal en zijn verschillende filtermogelijkheden aanwezig. De filtermogelijkheden maken het zoeken naar een bepaald marktsignaal makkelijk.
  • Om aan te geven of een bepaald marktsignaal ook voor jouw gemeente van toepassing is, kan erop worden gestemd. Je gemeentenaam wordt dan gekoppeld aan dit marktsignaal. Op deze manier is snel inzichtelijk welke marktsignalen het meest gewenst zijn.
  • Staat jouw marktsignaal er niet tussen? Dan kan je vanuit de pagina een nieuw marktsignaal indienen via TOPdesk.

Inmiddels hebben we ook terugkoppeling ontvangen van kwartiermakers op deze innovatie. Zij zijn enthousiast en gaven goede aanvullingen. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

5) Invoerondersteuning van het element “82.30 Document beschrijving”

Leon Gerrits (Business Engineer): "Om de kwaliteit van de gegevens op de persoonslijst te verbeteren heb ik gewerkt aan de invoerondersteuning
van het element “82.30 Document beschrijving” bij de processen van Bijhouding en Inschrijving. Met deze functionaliteit kan de gebruiker bij het element de juiste omschrijving van het document opzoeken en de eventuele aanvullingen opgeven conform Bijlage 2 van de Handleiding Uitvoeringsprocedures.
Het element wordt dan samengesteld uit de afkorting en de bijbehorende aanvullingen (bijvoorbeeld een landcode). De gebruikte omschrijvingen, afkortingen en aanvullingen kunnen door de gemeente in de bijbehorende stamtabel worden aangepast."

6) Kwartiermakerssessie iVerblijf & Adres

In de kwartiermakerssessie voor deze ronde van special care van iVerblijf & Adres hebben we de meest prangende marktsignalen van de deelnemers besproken. Voor het beter ondersteunen van de controle op briefadressen waren al mockups voorbereid, zodat we deze direct konden toetsen. Helaas was de insteek die we hadden niet helemaal zoals de gemeenten het voor zich zagen. Charley Gielkens (Business Engineer) vertelt: "ben ik dan teleurgesteld? Nee juist niet! Iedereen was begaan genoeg om actief deel te nemen en voelde zich vertrouwd genoeg om aan te geven dat ze het er niet mee eens waren. Dit leidt alleen maar tot een beter product en tevredenere gebruikers, win-win dus! Het vervolg: met aangepaste mockups terug naar de kwartiermakers en vervolgens daadwerkelijk realiseren!"

7) Automatische controle kwaliteit PL's met BCM

Charley Gielkens (Business Engineer): "De bestaande persoonslijsten zijn niet foutloos, ondanks dat dit natuurlijk wel het streven is. Om de gemeenten hierbij te ondersteunen heb ik verkend hoe we de kwaliteitscontroles kunnen automatiseren en naar iBurgerzaken kunnen brengen. Stap 1: de BCM controle automatiseren voor betrokkenen bij een zaak. In een Proof of Concept heb ik gerealiseerd dat op het einde van een zaak voor alle personen die we in die zaak kennen én na het afhandelen van de zaak nog woonachtig zijn in de gemeente, er een zaak in iBijhouding gestart wordt die automatisch de BCM controle doet. Komen er geen fouten terug? Mooi! Dan wordt de zaak direct afgehandeld. Oh jee, zijn er fouten? Geen probleem, dan komt de zaak gewoon op de werklijst te staan, zodat een ambtenaar het probleem op kan lossen. Het vervolg: onderzoeken hoe we de kwaliteitsmodule van Cipers kunnen ontsluiten via of verplaatsen naar iBurgerzaken." 

8) Huwelijkskalender

De Huwelijkskalender in iBurgerzaken moet verbeterd worden. Daar is iedereen het over eens. Er zijn veel marktsignalen, de code is verouderd en de volgende regel geldt: “If it ain’t broken, don’t touch it”. Bij JCC zien we nu kansen om te verbeteren. Voorafgaand aan de innovatieweek met een aantal kwartiermakers besproken wat de belangrijkste wensen zijn en besproken met JCC wat de mogelijkheden zijn. Dit zorgde ervoor dat we tijdens de innovatieweek met succes een Proof of Concept gemaakt hebben. Dagelijks was er een stand-up waar ook JCC en de gemeenten bij waren zodat men mee kon kijken in het ontwikkelproces en feedback konden geven op keuzes. Dit werd unaniem als positief ervaren. We zijn er nog niet, maar de eerste echte stappen zijn gezet om de Huwelijkskalender flexibeler en gebruiksvriendelijker te maken. Naast de realisatie van de koppeling met JCC zal de onderliggende code worden vervangen en gemoderniseerd waardoor het implementeren van toekomstige marktsignalen gemakkelijker is. Rosalynn Hardy (Java Specialist) en Ralph Hees (Java Developer) werkten mee aan deze innovatie. 

Neem gerust contact met ons op

Heb jij nog mooie input voor deze innovaties en zou je deze graag ontwikkeld willen zien in een komende release? Stuur dan een e-mail naar Innovatiemanager Dylan Kusters via: Dylan.Kusters@PinkRoccade.nl

Deel via: