Direct naar de content
icon search white
1 december 2017 - Nieuws

9 maanden verder en talloze ‘goedbedoelde’ adviezen rijker!

81 gemeenten gingen gedurende 9 maanden op een laagdrempelige en leuke manier aan de slag met verleiden naar het digitale kanaal. Zij namen deel aan de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17): 21 workshops over 5 heel verschillende onderwerpen en als kers op de taart het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17). Het eerste hoofdstuk was zeer succesvol, er komt dan ook zeker een vervolg.

Praktijkervaringen delen

De verschillende regionale workshops behandelden achtereenvolgens de onderwerpen gemeentelijk beleid, de gemeentelijke website, verleiden naar het digitale kanaal (marketingcommunicatie), optimaliseren van werkprocessen en impact van selfservice op de medewerkers. Vele praktijkvoorbeelden van binnen en buiten de gemeentemarkt kwamen aan bod. Dat zette de deelnemers aan het denken over de eigen gemeentelijke situatie. En dat leidde dan weer regelmatig tot interessante discussies en waardevolle aanvullingen. Uiteraard deelden we deze concrete tips om je selfservicepercentages te verhogen ook online, op iCommunity en in diverse blogs. En verschillende #LSG17-deelnemers hadden een prominente rol bij de rond-de-tafelgesprekken tijdens het landelijke congres.

Durven doen

Elke workshop lag er veel focus op het verhogen van selfservicepercentages. Dat was immers één van de achterliggende doelstellingen van #LSG17. Daarom ontvingen deelnemers bij elke workshop overzichten met hun eigen gemeentelijke cijfers van de afgelopen 3 maanden. Dat geeft immers antwoord op de vraag “Hoe (goed) presteren we nu eigenlijk?”. En deze achterliggende doelstelling is voor ons ook reden om maandelijks de top 5 selfservicepercentages van de verschillende burgerzakenprocessen inzichtelijk te maken. Dat maakt namelijk inzichtelijk “Hoe andere gemeenten het doen”.

Het gaat echter niet alleen om inzicht, het gaat ook om durven doen. En weten wat je eerste stap gaat zijn en die ook durven zetten. Joost Rigter zoomde daar tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) op in: “Ik dronk water uit de kraan, want dat was mijn comfortzone. Maar ik wilde zo graag melk, halen in de supermarkt. En ik weet nog héél goed, als de dag van gisteren, dat ik dat ging doen…”

Een competitie-element

Een competitie-element en de uitblinkers goed zichtbaar maken vonden wij van toegevoegde waarde. Dat uitgangspunt leverde overigens wisselende reacties op: Van gemeenten die zich voor 100% in de strijd wierpen. Naar personen die wel deelnamen, maar met wat aarzeling of niet met het doel om als winnaar uit de bus te komen. Tot gemeenten die daarom de workshops niet hebben bijgewoond?

Hoe dan ook wij werkten toe naar een landelijk congres: #GPSC17. Vrijdag 17 november vond daar de prijsuitreiking van #LSG17 plaats: De uitblinkers én winnaars per categorie werden benoemd. En de winnaars gingen naar huis met een pak melk en melkbekers. Het overzicht van deze uitblinkers en hun praktijkverhalen vind je hier. Als je nieuwsgierig bent naar die melkpakken, bekijk dan de foto’s van de winnaars nauwkeurig.

  • iBurgerzaken: Almelo, Oss en Waddinxveen
  • Grootste stijger: Ommen-Hardenberg, Schagen en Waddinxveen
  • Besparing: Almelo, Bergen op Zoom en Ede
  • Huwelijk: Nunspeet, Oss en Urk
  • Geboorte: Almelo, Goes en Utrechtse Heuvelrug
  • Overlijden: Borsele, Oss en Roosendaal
  • Verhuizen: Aalburg, Eijsden-Margraten en Waddinxveen
  • Reisdocumenten: Almelo en Opmeer

Een mooi einde en een nieuw begin

9 maanden geleden begonnen we aan een nieuw hoofdstuk. Samen met onze klanten – en zelfs een aantal niet-klanten – startten we een avontuur; de Landelijke Selfservice Competitie voor Gemeenten (#LSG17). Afstand nemen van (de eigen) gemeentelijke dienstverlening, digitale dienstverlening (her)ontdekken en op termijn selfservicepercentages verhogen.

Met de prijsuitreiking hebben we #LSG17 officieel héél mooi afgesloten. Er is echter behoefte aan een nieuw hoofdstuk. Dat hoofdstuk is nog helemaal leeg en we kunnen niet wachten om het in te vullen voor jullie… Al die inzichten en ‘goedbedoelde’ adviezen blijven ook in 2018 dus gewoon komen. En via www.lsg18.nl houden we je op de hoogte.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)