Direct naar de content
icon search white
15 november 2016 - Blogs

Zeg het met bloemen!

Bloemenverkopers verdwenen in een razendsnel tempo uit het straatbeeld. Toch blijft er vraag naar een boeket bloemen. Om iemand te bedanken of om je liefde te uiten. En daar spelen diverse partijen uiteraard op in, elk op eigen manier met een eigen businessmodel. En juist daar kunnen we weer veel van leren op het gebied van verleiden!

24FLOWER-06.jpg
24Flower bloemenautomaat

Een bloeiende business

Dat de kwaliteit van de bloemen bij supermarkten en tankstations de afgelopen jaren veel beter is geworden, dankzij de samenwerkingen met bloemisten, is niemand ontgaan. En de locatie is heel natuurlijk: Daar komt men toch, dus een bloemetje is dan al snel meegenomen. Zeker als ze op goed zichtbare plaatsen staan; bij de deur of de kassa. En je niet de hele winkel door hoeft om ze mee te kunnen nemen. Lees: voor de poortjes van de supermarkt.

Daarnaast zien we ook veel 24/7 mogelijkheden. Online natuurlijk, waarbij meestal ‘vandaag voor 22 uur besteld, morgen in huis’ wordt gegarandeerd. Een ontwikkeling die je ook bij gemeenten ziet natuurlijk; steeds meer dienstverlening via het digitale kanaal. Maar er zijn ook plekken, zoals 24Flower, waar je verse bloemen 24/7 uit de muur kunt halen. Een vergelijkbare wens is eerder door gemeente Apeldoorn uitgesproken, die pleitte voor ‘paspoorten uit de muur’ door het inzetten van een paspomaat.

Tui-giay-kraft-goi-hoa-3.png
Presentatie 24Flower

Presentatie en prijsstrategie

Extra bijzonder is dat ze bij 24Flower tegelijkertijd ook aan de presentatie én duurzaamheid denken. Zo verkopen de wat bloemen met korting bijvoorbeeld vanuit een ‘kledingrek’, waarbij de oudere minder duur zijn. Prijsstrategie wordt natuurlijk ook toegepast door gemeenten, zo zijn uittreksels die digitaal zijn aangevraagd regelmatig goedkoper dan die worden afgehaald aan de balie.

Boven het maaiveld uitsteken

Maar er worden meer manieren gebruikt om op te vallen in deze branche. Zo kiest Zeg het met bloemen voor het toevoegen van een wel heel persoonlijk tintje. Daar kun je namelijk een voicecard met jouw persoonlijke boodschap meesturen met je bos bloemen.

De zender optimaal informeren over de verzending met een simpele – geautomatiseerde – bevestiging van de bestelling wordt ook hoog gewaardeerd. TopBloemen gaat daarbij nog een stap verder en kiest voor een mail met filmpje waarin ‘jouw bos wordt ingepakt’. En in een vervolgmail wordt je geïnformeerd dat jouw bos bloemen daadwerkelijk in ontvangst is genomen. Diverse gemeenten versturen een SMS als het nieuwe rijbewijs of reisdocument opgehaald kan worden. Misschien minder mooi, maar wel heel praktisch en goed beoordeeld. Zeker door degenen die voor de eerste keer hun ‘roze papiertje’ mogen ophalen.

Bloomon.jpg
Bloomon bezorgt geluk

Geluk bezorgen in abonnementsvorm

Bloomon bezorgt een stukje geluk bij een – groeiende – klantengroep. Wat voor deze onderneming daarnaast een belangrijk aspect vormt is design: Zo is bij elke bos bloemen die zij verzenden een bloemenkunstenaar betrokken. En is er veel aandacht besteed aan het ontwerp van de verpakking. Bovendien wordt er bij elke bos in een blog uitgelegd welke bloemen erin zitten en wat de specifieke kenmerken zijn. Juist dat zijn de elementen die dat stukje geluk, extra benadrukken en wat zorgt dat klanten ook lid blijven.

Want dat hebben ze, leden. Mensen die op vaste momenten, indien gewenst ook ’s avonds, een bos bloemen met een verrassende twist aan huis ontvangen. Hun businessmodel is dus heel anders, want hier geven mensen zichzelf periodiek bloemen cadeau. Wat zorgt voor vaste inkomsten. En omdat ze leden die nieuwe (potentiële) leden aandragen dankbaar zijn, krijg ik een bos bloemen voor elke bestelling die volgt uit deze link! Bovendien krijg jij een mooi welkomstgeschenk…

---

Persoonlijk vond ik het interessant om deze branche eens nader te bekijken. Dat zorgt namelijk dat ik ook mijn eigen business weer eens anders, vanuit een ander perspectief, bekijk… Laat je me weten of jij er ook lessen uit hebt getrokken?

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)