Direct naar de content
icon search white
4 februari 2016 - Blogs

Seniorendating; nooit te oud om te verleiden

Niet iedereen kan of wil de digitale diensten van de overheid gebruiken, blijkt uit veel onderzoeken. Dat is een gemiste kans voor zowel de gemeente als voor de burger zelf. Die kans (alsnog) grijpen is een kwestie van overtuigen en verleiden. Ook u kunt het!

Laat ik beginnen met het goede nieuws: de digitale kloof is te overbruggen! Bijvoorbeeld voor senioren; traditioneel een van de meest moeilijk tot digitale dienstverlening over te halen doelgroepen. Digitaal vaardig zijn staat voor een groot deel van deze groep gelijk aan onafhankelijkheid, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb. Internet is in de afgelopen jaren immers voor steeds meer onderdelen van het dagelijks leven belangrijk geworden: informatie zoeken en online communicatie maar ook economische toepassingen als internetbankieren en winkelen.

Selfservice - vader en dochter 

Laat het verleiden beginnen!

Laten we dit teken als gemeente serieus nemen en senioren actief ondersteunen en de fysieke mogelijkheden bieden om digivaardig te worden. Want op termijn biedt dat perspectief voor gemeentelijke dienstverlening. Als de koudwatervrees voor laptop of tablet is overwonnen, wordt de digitale aanvraag van een reisdocument een eitje. Kan eindelijk die prachtige reis waar de op leeftijd zijnde burger altijd al van droomde, nu zelf online gevonden, beginnen.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de campagne ‘Digitaal Meedoen’, een initiatief van gemeente Capelle aan den IJssel, wethouder Josien van Cappelle. De doelstelling van het project is om méér Capellenaren digitaal vaardig te maken, en om hun digitale vaardigheden te verbeteren.

Niet langer alleen

Ook uit dit project blijkt dat u het als gemeente echt niet allemaal zelf hoeft te doen. Er zijn voldoende partijen die u kunt inschakelen. Om er een paar te noemen: Digitaal Hulpplein, Digivaardig & Digiveilig, KBOSeniorWeb en Student aan Huis.

Nog niet overtuigd? Lees ter inspiratie eerst het verhaal “met wat hulp kom ik heel ver” van digiheld Aart Schouten. En verbind daaraan dat uit onderzoek blijkt dat ouderen beter scoren dan jongeren op informatie- en strategische vaardigheden wanneer zij een voldoende niveau van operationele vaardigheden bezitten. En dat terwijl bij 55-plussers operationele vaardigheden juist relatief sneller toenemen. Dus wat let u om in deze doelgroep te investeren?

Twijfel voert tot onderzoek, dialoog tot vooruitgang en kennis

Ook nu daag ik u weer uit om na te denken over verleiden. En vraag ik u om daarvoor andere instrumenten in te zetten; over de eigen muurtjes heen te kijken en samenwerkingen aan te gaan die voorkomen dat u het wiel steeds weer zelf moet uitvinden.

Hebt u het antwoord paraat op de volgende vragen? Hoe goed hebt u uw doelgroep, uw burgers, in kaart (gebracht)? Weet u hoe digivaardig ze zijn? Of beter, zouden willen zijn? En met welke partijen zou u binnen uw durfgemeente meer senioren kunnen verleiden naar het digitale kanaal?

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)