Direct naar de content
icon search white
16 januari 2020 - Blogs

Onderzoek creëert nieuwe kennis

In voorbereiding op Special Care iOnderzoek besprak ik diverse marktsignalen en bugs met mijn collega Charley. Ook zocht ik op internet naar achtergrondinformatie over adresonderzoek door gemeenten; onderzoek creëert immers nieuwe, noodzakelijke kennis voor een kwartiermakerssessie. Het meest opvallend vond ik de blogs van ‘digitale nomade’ Esther Jacobs waarin zij vertelt over haar strijd om ingeschreven te blijven staan in de gemeente en alle verstrekkende gevolgen van haar uitschrijving… Dan realiseer je je des temeer hoe belangrijk de wetgeving, de onderliggende software en vooral de handelswijze van ambtenaren kunnen zijn voor een individu. Natuurlijk nam ik die gedachte mee naar de kwartiermakerssessie van gisteren (woensdag 15 januari 2020, red.).

Consensus over het gebruik/de inzet van iOnderzoek

Periodiek neemt Team Care een app in Special Care*. Voor iBurgerzaken release 3.4 is dat iOnderzoek. Tijdens de kwartiermakerssessie concludeerden we gisteren al vrijwel direct dat voor elke gemeente de start en het eind van het proces gelijk zijn; van melding naar besluit. En dat de tussenliggende stappen toch in een andere volgorde worden doorlopen of zelfs anders worden ingevuld/aangepakt: vooronderzoek, oproep betrokkene(n) en uitgebreid onderzoek. Om tot deze inzichten te komen doorliepen we een zogenaamde brown paper sessie; een leuke manier om snel bestaande processen per gemeente in kaart te brengen.

Gelukkig konden we met de aanwezige 11 kwartiermakers daarna snel voldoende consensus bereiken over het gebruik/de inzet van iOnderzoek binnen elk van de genoemde stappen. Daardoor konden we overgaan tot het prioriteren van de geoormerkte marktsignalen. 

*) Lees meer op de besloten pagina op TOPdesk.

Prioriteit bepaald dankzij pokeren

Hoewel de kwartiermakers deze geoormerkte marktsignalen al eerder op schrift hebben ontvangen beginnen we dit laatste onderdeel met het bespreken van deze 15 marktsignalen; simpelweg om zeker te weten dat iedereen hetzelfde beeld heeft bij elke wens. Vervolgens kregen de aanwezigen – per gemeente – een set kaarten om te pokeren; op 10 marktsignalen een kaart leggen, waarbij de kaart met het cijfer 10 staat voor de hoogste prioriteit en de Aas voor de laagste, goed voor 1 punt. 

Nieuwsgierig naar het resultaat? Onderstaande tabel is gesorteerd op de eerste kolom waarin het aantal punten wat een marktsignaal kreeg staat. (Voor de volledigheid: Er waren maximaal 55 punten per marktsignaal te vergeven.) Logischerwijs beginnen we dus met het ontwikkelen van het marktsignaal wat bovenaan staat in dit overzicht. En hoever we (willen) komen dat zal de tijd uitwijzen… 

20200115 Special-Care-iOnderzoek-prioritering.jpg
Verrassend trouwens om te concluderen dat de marktsignalen die wij hadden bestempeld als Major hier niet bovenaan staan. Zo zie je maar weer dat onderzoek nieuwe kennis creëert. Dankzij de kwartiermakers Special Care iOnderzoek hebben wij nu informatie die voor ons leidend is bij de start van iBurgerzaken release 3.4.

 

P.S. Wel leuk om nog te delen is dat we het magazine iNSPIRATIE inzetten in de kennismakingsronde; de kwartiermakers begonnen uiteraard met hun naam, functie en gemeente te benoemen en deelden vervolgens één van hun best practices met de groep. Leuk en leerzaam!

-----------

Wat gebeurt er bij een adresonderzoek?

Bij een adresonderzoek wordt gekeken of één of meerdere personen op een bepaald adres ingeschreven staan, en of die daar ook echt wonen. Een adresonderzoek wordt uitgevoerd door de gemeente, door de afdeling Dienstverlening of meer specifiek het team Burgerzaken. Een adresonderzoek begint met een check in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarna worden er brieven verstuurd, worden externe bronnen geraadpleegd en kan een huisbezoek worden afgelegd. Het exacte plan van aanpak hangt af van de reden waarom het adresonderzoek is gestart… Het resultaat van het onderzoek kan zijn dat er een nieuw woonadres wordt geregistreerd of dat de betrokkene wordt afgevoerd. Natuurlijk komt het ook regelmatig voor dat de betrokkene nog steeds op het adres blijkt te wonen en daar dus “gewoon” ingeschreven blijft. Binnen iBurgerzaken kennen we daarvoor het proces iOnderzoek.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Manager Development
Sanne van der Zanden (2019)

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267