Direct naar de content
icon search white
1 augustus 2016 - Blogs

Niet welkom op onze nieuwe website

Mooi - een nieuwe website! PinkRoccade Local Government heeft een nieuw podium. Het is eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend, maar vergeet niet dat er veel komt kijken bij de ontwikkeling en lancering van een nieuwe website. Uiteraard is er goed nagedacht over SEO (zoekmachineoptimalisatie) en is alle content netjes gepresenteerd. Er kan echter veel fout gaan als de voorbereiding en lancering niet goed gecoördineerd worden.

Communiceer niet over wat je doet, doe het gewoon

Sinds kort staat onze nieuwe website live, maar op onze website geen 'Welkom op onze vernieuwde website'-boodschappen. Een winkel die net zijn muren heeft laten schilderen, hangt toch ook geen poster aan de ingang met de vermelding: “Welkom in onze pas opnieuw geschilderde winkel!”?

Het is sowieso naïef om te denken dat bezoekers onder de indruk zullen zijn dat wij onze website vernieuwd hebben. Het is immers onze taak, net als die van elk bedrijf met een website, om onze website zo goed mogelijk te maken. ‘En de toelichting op wat men nu voortaan waar vindt dan?’, hoor ik je denken. De nieuwe website zou überhaupt geen toelichting nodig mogen hebben… Als bezoekers hun weg moeten zoeken, hebben we simpelweg ons werk niet goed gedaan! Aan de hand van analytics en jullie reacties zal dat de komende tijd blijken.

Klantcase-oud-nieuw.jpg
Klantcase op oude en nieuwe website

Content is King

Wat we steeds in ons achterhoofd hebben gehouden: Of het nu om teksten, video’s, foto’s of illustraties gaat, de content is het allerbelangrijkste van onze nieuwe website! Immers vertellen we hiermee ons verhaal. Goede content is daarnaast essentieel om ons te onderscheiden en draagt bij aan de vindbaarheid in zoekmachines.

Bij de ontwikkeling van onze website liep de ontwikkeling en het schrijven van de content naast elkaar, zodat we de content direct konden plaatsen bij elke module die werd opgeleverd. Dit voorkomt dat de nieuwe website er mooi uitziet, maar niet de juiste inhoud biedt.

‘Begin altijd bij de content en denk tevens na over hoe vaak en in welke vorm je nieuwe content aan je site wilt toevoegen na de live gang.’

Zorg voor de juiste emotie

Bij het herschrijven van onze teksten, maar ook bij het ontwikkelen van de ‘look & feel’, zochten we steeds naar de balans tussen emotie en ratio. Steeds opnieuw begonnen we weer met een sterke nadruk op het eerste, want gevoel en emotie is waar iedereen (onbewust) naar handelt. Interessant? Lees meer hierover in mijn blog ‘tien neuromarketingtips’. Het belang van emotie geldt overigens zowel in B2C als B2B marketing.

Tip

‘Ontwikkel en schrijf met een sterke nadruk op emotie.’

Durf verre van perfect en definitief te zijn

Is onze website nu perfect en definitief? Uiteraard niet. Nu begint het pas. Onze website voldoet aan de minimale eisen die wij gesteld hebben en is bewust binnen een aantal maanden ontwikkeld en gepubliceerd. We zullen deze de komende tijd stap voor stap blijven verbeteren. Continu op zoek naar de meest optimale oplossingen.

Haak niet af met de finish in zicht!         

Om het zo goed mogelijk te krijgen, zijn we benieuwd naar jouw mening. Wat kan beter, wat werkt niet goed? Ook als je een dode link tegenkomt of iets anders wat niet werkt, horen we dat graag. Maar laat vooral ook weten wat je er wél goed aan vindt. Wij zijn in ieder geval enthousiast, maar dat zou ik niet zeggen. ;-)

Tot slot: Wat goed is komt snel, maar een website heeft even tijd nodig om zijn nieuwe plek (in zoekmachines) te vinden. Het vervelende is dat het niet duidelijk is hoe lang dat zal duren. Wees gewaarschuwd, haak niet af met de finish in zicht!

Tip

‘Gun je website tijd en blijf  hem regelmatig voeden met nieuwe, relevante content.’

P.S. Natuurlijk zijn er veel meer tips en valkuilen, die ik zou kunnen delen…vandaar deze nabrander:

  • Probeer niet alles zelf proberen te doen: schoenmaker blijf bij je leest
  • Vind niet opnieuw het wiel uit, maar doe wat logisch is
  • Houd rekening met mobiel: responsive design
  • SEO: niets weten, niets te meten
  • 301-verwijzingen
  • Effectieve 404-pagina
Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)