Direct naar de content
icon search white
8 november 2021 - Blogs

iBurgerzaken releaseplanning 4.4 en 4.5: een visuele inkijk

Eén van de steunpilaren van de manier waarop wij werken (met de scrum methodiek) is transparantie. Hieronder vertel ik je meer over het verbeteren van transparantie in productontwikkeling: waarom is dat belangrijk en welke verbetering kun jij als iBurgerzakengemeente op korte termijn verwachten? Verder neem ik je natuurlijk in tekst en beeld mee naar de iBurgerzaken release 4.4 en 4.5.

Beter inzicht in ingediende marktsignalen verhoogt transparantie

Het is een goede gewoonte om transparant zijn in de volgende 3 dingen: (1) wat er op de product backlog staat (betekent: voorgesorteerd om binnen 3-6 maanden op te pakken), (2) waar er op dit moment door de ontwikkelteams aan wordt gewerkt én (3) wat er onlangs door de ontwikkelteams is opgeleverd.

We hebben van veel gemeenten gehoord dat het inzicht op de ingediende marktsignalen beter kan. Samen met onze kwartiermakersgroep Grote Gemeenten Verbeteren en Verrijken (Amersfoort, Apeldoorn, Breda, Ede, Enschede, Groningen & Helmond) heeft mijn collega Frank van Baren, Product Owner samen met de ontwikkelaars Joey, Martijn en Kal én DevOps engineer Mark een MVP bepaald en ontwikkeld. Daarmee kun je van de bij ons bekende marktsignalen:

  • De omschrijving lezen;
  • Zien welke gemeenten dit marktsignaal hebben ingediend;
  • Je eigen gemeente toevoegen als geïnteresseerde;
  • Zien of het marktsignaal in de huidige ontwikkelrelease of op de product backlog staat voorgesorteerd.

Het doel is om door het verhogen van de transparantie jullie meer ruimte te geven voor feedback. En het gesprek beter aan te kunnen gaan over wat we, wanneer, ontwikkelen. In de ontwikkelperiode van release 4.5 komt de MVP voor de kwartiermakers beschikbaar. Zijn de geluiden daarop positief? Dan stellen we het natuurlijk zo snel mogelijk beschikbaar voor alle gemeenten! Bekijk hieronder mock-up, klik op de afbeelding om te vergroten.

Marktsignalen.png

In release 4.4 planden we de volgende ontwikkelingen

iBurgerzaken release 4.4 besloeg 3,5 ontwikkelsprints van 2 weken. In mijn vorige blog lees je wat we gepland hadden.

  • Team Newton heeft veel aandacht besteed aan het Verbeteren en Verrijken van iVerblijf & Adres (en stiekem ook iOnderzoek), daar lees je in mijn andere blog meer over. Vanaf 4.4 is het controleren van briefadressen een stuk makkelijker met iBurgerzaken, en plaats je direct een verstrekkingsbeperking vanuit een verhuiszaak. Ook is de MVP van de Terugmeldvoorziening (TMV) klaar voor de pilotfase met gemeenten. SMS via Messagebird hebben we helaas moeten uitstellen naar de volgende release, omdat de benodigde nieuwe ESB te veel geheugen nodig had en we moesten uitwijken naar een alternatief. Gelukkig is dat probleem nu wel getackeld.
  • Team Bonaparte heeft in release 4.4 de koppeling met het Register paspoortsignaleringen afgerond voor het controleren op paspoortsignaleringen bij de aanvraag van een reisdocument. Ook hebben we actualiseren van categorie 12 reisdocument toegevoegd aan Actualiseren persoonslijst (iBijhouding). Daarnaast hebben we een start gemaakt met het toevoegen van de bestuurlijke boete voor adresonderzoek, wat we gaan afronden in de 4.5.
  • Team Da Vinci heeft zich afgelopen release vooral gefocust op de performance van de kaart in iVerkiezing zodat iedere gemeente op een snelle en eenvoudige manier van de kaart gebruik kan maken. Daarnaast zijn we ook aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de eerste API’s van de innovatie OPENgeboorte waardoor plaats- en tijdsonafhankelijke dienstverlening steeds dichterbij lijkt te komen!

Release 4.4 is bijna beschikbaar voor alle gemeenten

Release 4.4 staat vanaf 15 november bij onze early adopter-gemeenten en is vanaf 29 november beschikbaar voor al onze klanten. De releasenotes lees je hier.

In release 4.5 plannen we de volgende ontwikkelingen 

Voor iBurgerzaken release 4.5 hebben we 3 ontwikkelsprints. Van release 4.5 is de eerste sprint nét begonnen, dus gaan we nog zien of we onderstaande planning volbrengen. 

Release 4.5 | Team Newton

Team Newton gaat nog heel even door met het Verbeteren & Verrijken van iVerblijf & Adres. Daarna starten we met het begrijpelijker maken van het digitaal doorgeven van je verhuizing (iBurgerzaken voor allemaal) en het Verbeteren & Verrijken van iVerzoek. Deze release gaan we SMS via Messagebird wél ontwikkelen én starten we met het maken van een inleesprogramma voor iBrondocumenten. Met een inleesprogramma kunnen we ook brondocumenten uit het verleden met de juiste metadata toevoegen aan iBrondocumenten en vind je die ook gemakkelijk terug vanuit iBurgerzaken.

Newton.png (1)

Release 4.5 | Team Bonaparte

Voor release 4.5 gaan we een start maken van met een alternatief voor het proces Generieke akte/latere vermelding. Dit alternatief moet voor een aantal documenten betere ondersteuning bieden bij het invullen en aanmaken van deze documenten. In release 4.4 zijn we gestart met het toevoegen van de bestuurlijke boete voor adresonderzoek, deze functionaliteit gaan we afronden in release 4.5. Voor iBijhouding gaan we in release 4.5 het registeren van een geboorte/kind realiseren. Als laatste iVerkiezing waarvoor we de optie gaan toe voegen om vervangende stempassen in bulk te kunnen printen.

Bonaparte.png (1)

Release 4.5 | Team Da Vinci wordt Team Galileo 

Team Da Vinci heeft een nieuwe naam gekregen, namelijk: Galileo. De focus van het team is namelijk veranderd naar volledig OPENburgerzaken innovaties. Waar komt deze naam dan vandaan? Galileo bewees dat de aarde om de zon draait en hiermee is de ontdekking van het heelal begonnen en wij maken burgerzaken (de aarde) open met OPENburgerzaken (het heelal). Daarom gaan we aan de slag met de innovaties OPENgeboorte, OPENdashboard, OPENhielprikjes en OPENdienstverlening. Kijk ook eens naar de andere innovaties op www.25innovaties.nl.

Galileo.png

Naar welke ontwikkeling kijk jij het meest uit?

Ik hoor het graag van je! Neem ook gerust contact met mij op als je vragen hebt over mijn blog. Ik ben te bereiken via: Michelle.Meekes@PinkRoccade.nl

Deel via:

‘Samen met de gemeenten bepalen wat er voor functionaliteiten worden ontwikkeld. En zorgen dat het snel in gebruik genomen wordt. Daar ga ik voor!’

Michelle Meekes, Product Owner
Michelle Meekes.png (1)