Direct naar de content
icon search white
6 april 2021 - Blogs

iBurgerzaken releaseplanning 4.0 en 4.1: een visuele inkijk

De kunst is om onzekerheden op de roadmap precies op tijd uit de weg te ruimen. Zo maken we optimaal gebruik van de ontwikkelcapaciteit die we hebben én doen we op het juiste moment de juiste dingen. In dit blog leg ik je uit wat een T-shirtschatting daarmee te maken heeft. Release 4.0 en 4.1 komen uiteraard ook uitgebreid aan bod, zowel in tekst als beeld. 

Onzekerheden op de roadmap uit de weg ruimen

Eén van de instrumenten die we gebruiken om een beter beeld te krijgen van de benodigde ontwikkelwerkzaamheden is een T-shirtschatting. Op hoofdlijnen is dan duidelijk wat er moet gebeuren. De grote brok nieuwe functionaliteit, een ‘epic’, bijvoorbeeld ‘Terugmeldvoorziening’, wordt opgedeeld in ‘user stories’, bijvoorbeeld:

  • Als ambtenaar wil ik nieuwe terugmeldingen raadplegen
  • Als ambtenaar wil ik de terugmeldingen raadplegen die in behandeling zijn
  • Als ambtenaar wil ik een statusupdate kunnen geven naar de meldende instantie

Een ontwikkelteam kent aan elke user story een T-shirtmaat (XS-S-M-L) toe dat de omvang van de werkzaamheden beschrijft. Daarna maakt het team een voorzichtige vertaling van T-shirtmaten naar story points (kan variëren van 0.5 tot oneindig). En van story points weten we hoeveel we er ongeveer realiseren in één sprint en dus in één release. Zo vullen we een release! Vraag je je af wat story points precies zijn? Dat leg ik uit in mijn volgende blog.

In release 4.0 planden we de volgende ontwikkelingen 

Release 4.0 besloeg 3,5 ontwikkelsprints van 2 weken. In mijn vorige blog vind je wat we gepland hadden. Team Newton heeft het verbeteren van customer support uitgesteld, omdat de oplossingsrichting herzien moet worden. De rest van de planning is aardig gelukt!

Release 4.0 bijna beschikbaar voor alle gemeenten

Release 4.0 staat sinds 6 april bij onze early adopter gemeenten en is vanaf 19 april beschikbaar voor al onze klanten. Lees de releasenotes hier.  

In release 4.1 plannen we de volgende ontwikkelingen

Voor release 4.1 hebben we 3 ontwikkelsprints. Van release 4.1 is de eerste sprint pas nét afgelopen, dus gaan we nog zien of we onderstaande planning volbrengen.

Release 4.1 | Team Newton
Newton begint met ontwikkelen van de Terugmeldvoorziening (TMV) in iBurgerzaken, samen met een mooie groep kwartiermakers. Ook starten we met het realiseren van marktsignalen op iVerblijf & Adres, beginnend met de Engelstalige burgerview. Tot slot zorgen we voor soepelere livegangen van komende gemeenten, door dossiermigraties van lopende huwelijken en partnerschappen mogelijk te maken.

Newton.png

Release 4.1 | Team Bonaparte
Bonaparte start met de ontwikkeling van een nieuw proces in de app iOnderzoek: persoonsonderzoek. Ook dit proces gaan we samen met kwartiermakers realiseren. Daarnaast wordt de basis gelegd aan het kunnen exporteren van financiële gegevens: welke artikelen zijn er afgenomen? Als voorbereiding op LO3.14 gaan we onderzoeken wat de impact is van wijzigingsvoorstel 15 Deelresultaat adresonderzoek op het proces Adresonderzoek. Tot slot hopen we fase 1 van het Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) project van RvIG af te ronden.

Bonaparte.png

Release 4.1 | Team Da Vinci
Da Vinci zet de volgende stappen voor iVerblijfsobject, zo wordt onder andere vanaf 4.1 de sloop/herbouw functionaliteit ondersteund en treffen we voorbereidingen om over te stappen op het BAG 2.0 Digilevering koppelvlak. Ook wordt er een extra printmogelijkheid via de cloud ontwikkeld en zal de basis worden gelegd om in iBurgerzaken een betere werkverdeling over verschillende locaties van de gemeente mogelijk te maken. Tot slot wordt er ook aan een refactoring gewerkt, waarmee we verwachten een positieve impact te leveren op beheer, onderhoud én performance van iBurgerzaken.

Da Vinci.png

Naar welke ontwikkeling kijk jij het meest uit?

Ik hoor het graag van je! Neem ook gerust contact met mij op als je vragen hebt over mijn blog. Ik ben te bereiken via: Michelle.Meekes@PinkRoccade.nl

Deel via:

‘Samen met de gemeenten bepalen wat er voor functionaliteiten worden ontwikkeld. En zorgen dat het snel in gebruik genomen wordt. Daar ga ik voor!’

Michelle Meekes, Product Owner
Michelle Meekes.png (1)