Direct naar de content
icon search white
28 oktober 2025 - Blogs

Webservice DKD Aanleveren – sneller, slimmer en eenvoudiger voor gemeenten

Vanuit Samenlevingszaken leveren we een krachtige nieuwe tool aan gemeenten: de webservice voor DKD Aanleveren. Deze service koppelt direct met het Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) en ondersteunt het aanleveren van uitkeringsregelingen én re-integratiedossiers voor het digitaal klantdossier (DKD). Inmiddels draait deze software bij verschillende gemeenten en lopen er een aantal implementaties. We brengen daarom graag de voordelen van deze webservice bij je onder de aandacht. Zodat ook jij met de webservice kunt gaan werken. 

Stop met handmatig werk – bespaar tijd en fouten 

Geen handmatige berichten meer aanmaken of versturen! De webservice regelt alles automatisch. Dat betekent minder kans op fouten, snellere verwerking. En levert je kostbare tijd die medewerkers kunnen besteden aan waar het écht om draait: inwoners helpen. Nu maak je nog elke maand een volledig bestand aan om het DKD te vullen. 

Hoe werkt het? 

Je plaatst eenmalig een verwijsindex bij het BIDN. Hiermee geef je aan over welke personen je informatie kunt delen. Nadien werk je de verwijsindex alleen nog maar bij op mutaties. Op basis van deze verwijsindex stelt het BIDN vragen aan jouw gemeenten. Dit zijn vragen van ketenpartners die wettelijke recht hebben op inlichtingen van jouw gemeente. Na een vraag verzendt de webservice automatisch het juiste bericht naar het BIDN. Alles gebeurt op de achtergrond, volgens landelijke standaarden, zonder dat jouw medewerker extra stappen hoeft te zetten.  

Je houdt eenvoudig jouw informatie up to date 

De webservice zorgt ook nog eens voor een hoge actualiteit van gegevens. Nu geef je de gegevens handmatig door aan het BIDN. Hierdoor zit er altijd een vertraging in de gegevens die bekend zijn in het DKD. Actualiteit van deze gegevens is belangrijk omdat deze informatie ook door ketenpartners wordt gebruikt om het recht op andere regelingen te gebruiken.  

Wat heeft jouw gemeente nodig? 

Vanuit Samenlevingszaken helpen we je met de implementatie. Ook onze collega’s van de unit Informatievoorziening helpen je. We zorgen gezamenlijk dat CiVision Samenlevingszaken goed is aangesloten op jouw Makelaarsuite. Vanuit Makelaarsuite worden vervolgens alle vragen aan jouw gemeente beantwoord. Wij zorgen ervoor dat de webservice goed werkt.

Direct merkbare tijdswinst 

Met de webservice voor DKD Aanleveren wordt gegevensuitwisseling sneller, slimmer en een stuk eenvoudiger. Jouw gemeente kan zich volledig richten op de kerntaken, terwijl de webservice de rest regelt. 

Heb je interesse in de webservice DKD Aanleveren? 

Stuur een mail naar prlg.salessupport.samenlevingszaken@pinkroccade.nl met onderwerp DKD aanleveren. 

 

Deel via:

‘Software moet de mens centraal stellen’

Robin Hutten, Businessanalist CiVision Samenlevingszaken
Robin Hutten - PinkRoccade Samenlevingszaken