Direct naar de content
icon search white
28 oktober 2025 - Blogs

Hoe digitaal toegankelijk is jouw aanvraagproces voor inwoners?

Als partners hetzelfde formulier invullen voor één aanvraag. Als consulenten gegevens uit verschillende systemen moeten halen en handmatig overtypen. Of als inwoners een formulier niet kunnen invullen, omdat ze de taal niet goed beheersen. Het zijn dagelijkse frustraties voor inwoners én professionals binnen het sociaal domein. Terwijl iedereen gebaat is bij een efficiënt proces, zodat aanvragen snel en compleet binnenkomen en professionals hun tijd kunnen besteden aan waardevolle taken.

Met toegankelijke digitale vragenlijsten, die grotendeels al zijn vooringevuld, wordt digitaal aanvragen een stuk eenvoudiger. Een ideaalplaatje dat te complex lijkt vanwege privacyvraagstukken, technische koppelingen en benodigde ondersteuning? Of kan jouw aanvraagproces wél beter én digitaal toegankelijker?

Waarom digitale toegankelijkheid ertoe doet

Digitale toegankelijkheid gaat verder dan techniek of wetgeving. Het zorgt ervoor dat iedereen mee kan doen. Inwoners vinden zelfstandig hun weg, ook als ze digitaal minder vaardig zijn of de taal nog niet goed beheersen. Zij dienen hun aanvragen zelf in binnen een toegankelijke digitale omgeving. Consulenten controleren en richten zich op de begeleiding en ondersteuning.

De pijnpunten waar gemeenten en inwoners tegenaan lopen

Digitale toegankelijkheid binnen het sociaal domein is vaak complex. Inwoners worstelen met het vinden van gegevens of balen omdat partners die op hetzelfde adres wonen dezelfde aanvraag moeten doen. Consulenten besteden veel tijd aan het schakelen tussen systemen en het handmatig invoeren van data. Het gevolg? Inwoners verliezen het overzicht en haken af. Consulenten investeren veel tijd in het completeren van dossiers, terwijl doorlooptijden en werkdruk oplopen.

Samen slimmer aanvragen
Gelukkig zijn er oplossingen die deze pijnpunten wegnemen. Een daarvan is iParticipatie, waarmee inwoners en professionals samen grip houden op het proces. Iedereen werkt met eigen tools, waardoor aanvragen binnen het sociaal domein eenvoudiger én toegankelijker worden.

Binnen dit systeem haalt iParticipatie gegevens automatisch op via een Digitaal Klant Dossier (DKD) en vult deze in. Inwoners controleren en keuren goed na inloggen met DigiD. Ook is het mogelijk om via een partnerlogin gezamenlijk een aanvraag in te dienen. De consulent controleert en zet de aanvraag door. Zo verlopen aanvragen voor Algemeen Levensonderhoud of bijvoorbeeld de BBZ een stuk soepeler.

Voordelen van iParticipatie:

  • Toekomstbestendig
  • Regie bij de inwoner, overzicht voor de consulent
  • Volledig ingericht volgens wet- en regelgeving, inclusief privacyrichtlijnen
  • Ontwikkeld door een betrouwbare partij met vijf- en zeventig jaar ervaring, in samenwerking met partijen als de VNG, BIDN en andere externe leveranciers.
  • Sluit aan bij Common Ground
  • Niet alleen ontwikkeling, maar ook onderhoud bij één partij

Meer weten?
Wil je jouw aanvraagproces vereenvoudigen met toegankelijke, vooringevulde vragenlijsten? Kom in contact met een van onze accountmanagers om te sparren over mogelijkheden via deze link of vraag meer informatie aan.

Deel via:

‘Ik denk graag mee aan de beste selfservice oplossingen voor jouw burgers.’

Nick van der Heijden, Businessanalist
Nick van der Heijden - PinkRoccade Samenlevingszaken