Direct naar de content
icon search white
8 april 2021 - Blogs

Een bijzondere reis die met horten en stoten begon!

Maandag 4 april 2016; de dag dat de PinkRoccade reis voor Colin Broers begon! Hij is Sales Manager bij PinkRoccade Publiekszaken en vertelt in deze blog over zijn 5-jarig werkjubileum. "5 jaar geleden stapte ik als ‘broekie’ voor het eerst het kantoor in ’s-Hertogenbosch binnen. Vol energie, enthousiasme en misschien ook een tikkeltje naïef maakte ik mij op voor mijn 2e stap in mijn professionele carrière. Innovatie en dienstverlening was wat mij aansprak aan PinkRoccade Publiekszaken. Bovendien, vertelde ze; een bedrijf dat jong talent kansen biedt. Moet je die wel voor jezelf creëren, werd me daarbij verteld." 

Kansen voor jezelf creëren 

Als ambitieuze en competitieve sporter was dit iets wat mij erg aansprak aan de organisatie. Tussen neus en lippen door vertelde ze mij ook dat ze net een nieuw product hadden gelanceerd (iBurgerzaken). Het product voor de toekomst waar wij de markt blij mee zouden maken.

Na 5 jaar kan ik met 100% zekerheid zeggen dat PinkRoccade mijn verwachtingen in alle opzichten heeft overtroffen. Het is een leuk bedrijf. Het biedt kansen aan medewerkers om te groeien. Klanten zijn geen klanten, maar partners. Productontwikkeling gaat hand-in-hand met gebruikers. En gemeenten die ons nog niet kennen worden blij en enthousiast van ons en willen met ons samenwerken! Toch dacht ik na 2,5 maand erover om te stoppen.

Investeren in relaties om te groeien

Ik startte als Account Manager aan ‘de linkerkant van Nederland’. Ik voerde in mijn eerste 10 weken zo’n 40 gesprekken met ‘mijn’ klanten. Gemeenten waar contracten net waren getekend, nog getekend moesten worden of waar de implementatie liep. In al mijn gesprekken constateerde ik hetzelfde. Onvrede. Onduidelijkheid. Problemen. Open eindjes. Ik reed iedere keer weer met een stapel aan punten naar huis, om vervolgens de klantfrustratie te vertalen naar mijn collega’s.

Uitdagingen omzetten in kansen

Door te luisteren naar de klant en door hun uitdagingen om te zetten in kansen hebben wij 1) een heel volwassen product kunnen ontwikkelen, dat 2) samen met gebruikers tot stand is gekomen en dat 3) leidt tot de best mogelijke manier waarop je in Nederland je dienstverlening kan inrichten als gemeente zijnde. Door te investeren in relaties –zelf reed ik iedere dag heel Nederland door– hebben we al het bovenstaande weten te realiseren. Een continu proces waar we nog steeds dagelijks aan werken, wat energie geeft en waar we blij van worden.

1.000 gesprekken in 5 jaar tijd

Ik heb in 5 jaar tijd ruim 1.000 gesprekken bij gemeenten gevoerd. Ik ben ‘mijn’ regio aan de linkerkant van Nederland gaan loslaten voor een coördinerende rol. Ik ben in ongeveer 50% van alle gemeentehuizen in Nederland geweest, die steeds vaker als ‘Huis van de Gemeente’ dienen en die een belangrijkere plek lijken te krijgen in de samenleving.

Ik krijg graag terug op de bijzondere momenten die ik heb mogen ervaren. Ik heb ‘stage’ mogen lopen bij de gemeenten Heerhugowaard en Urk om het vak burgerzaken te leren begrijpen. Ik heb met ongeveer 150 gebruikers 5 jaar iBurgerzaken gevierd op de fiets, van gemeente Veere tot aan gemeente Oldambt. Ik heb mensen leren kennen die me inspireren en waar ik me wekker voor wil zetten om door Nederland te rijden. Van ontbijtsessies in Friesland tot aan inspiratiesessies aan de Heuvelrug.

‘En afgelopen 25 november een absolute bekroning – voor mij als voetballer een ‘Champions League finale’ – tijdens de demonstratie van de aanbesteding voor de gemeente Amsterdam. Op die desbetreffende woensdag heb ik –coronaproof – samen met mijn collega’s een show neer mogen zetten die ervoor zorgde dat zelfs de grootste gemeente van het land ervoor koos om ons een 10 te geven voor de demo. Een uitdagende implementatie als gevolg en een absolute bekroning op mijn 5-jarig jubileum. Op naar mooie nieuwe momenten!’

Implementeren, optimaliseren en innoveren

Nu ik terugkijk op 5 jaar kan ik zeggen dat ik trots ben op alles wat de afgelopen jaren is gebeurd. Een product dat de volwassenheidsfase ziet, vele fijne samenwerkingen, veel gemeenten die toetreden en ook voor mij persoonlijke groei en ontwikkeling. Omdat ontwikkeling nooit stil staat kijk ik uit naar de volgende fase. De volgende jaren, waarin we samen implementeren, optimaliseren en innoveren. Hieronder nog een kleine terugblik in beeld:

Colin (1).png (1)

Wil je mijn 3 meest memorabele momenten te weten komen?

Het lijkt me leuk om jou binnenkort weer eens te spreken. Wil je mijn 3 meest memorabele momenten te weten komen in 5 jaar iBurgerzaken tijd? Stuur me dan een berichtje en dan doen we binnenkort een (digitale) kop thee. Want nee; koffie drink ik nog steeds niet 😉

Deel via:

‘Innovatie en samenwerken op basis van vertrouwen en vanuit een lange termijn perspectief. Daar kan je bij mij op rekenen!’

Colin Broers, Salesmanager Proces & Services
Pink_Roccade_Colin_Broers_4215_AS-min.png