Direct naar de content
icon search white
8 augustus 2017 - Blogs

Durf te leren!

Wat niet weet wat niet deert. Ofwel niet weten dat je slecht presteert kan heel comfortabel zijn. Echter uiteindelijk bereik je het verkeerde... Daarom hebben wij ervoor gekozen om al onze iBurgerzaken klanten te voorzien van informatie over hun eigen selfservicepercentages van de maand juli*. In de praktijk zien we namelijk dat selfservicepercentages van 60 tot 90% voor elke gemeente haalbaar zijn, maar ook dat nog niet alle gemeenten dergelijke cijfers behalen. Bewustwording is daarbij een belangrijke stap. En wij dagen onze klanten uit om samen met ons na te denken over de volgende stap, te leren van anderen en daardoor op een hoger servicelevel te komen.

Welke selfservicepercentages wil jij bereiken?

Voor veel gemeenten is digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven (binnenkort) een feit. Wel ben ik benieuwd, bij hoeveel van deze gemeenten er ook daadwerkelijk is vastgelegd welke doelstellingen men wil bereiken? En per wanneer. Nu je als gemeente inzicht hebt in je cijfers is dat een belangrijke vraag, want welke situatie is op jou van toepassing?

  • De selfservicepercentages zijn naar wens, geen (extra) actie nodig;
  • Er zijn geen doelstellingen we zien over een jaar wel waar we dan op zitten;
  • De selfservicepercentages zijn te laag, tijd voor actie.

Leren en oefenen is spannend

Als je je realiseert dat het is tijd voor actie, dan is de volgende vraag WAT kan ik doen en HOE moet ik dat doen. Onder het motto kennis delen, of beter goed gejat dan slecht verzonnen, hebben we een landelijk programma met alle gemeenten opgezet. Dat gaat u helpen de HOE vraag te beantwoorden. En daarmee willen wij u graag helpen. Begin dit jaar startten we de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17). Al meer dan 50 gemeenten zijn op een laagdrempelige en leuke manier aan de slag gegaan met nadenken over passende doelstellingen, het gemeentelijk beleid, het nemen van maatregelen en hoe de burger te verleiden naar het digitale kanaal.

“Het is heel prettig om tijdens elke workshop uitgebreid voorbeelden van andere gemeenten met elkaar te bespreken. En zeg nou zelf, waarom zou elke gemeente het wiel opnieuw moeten uitvinden?”, Jeroen Wieland, Coördinator Burgerzaken bij gemeente Rheden

Leer van anderen: #LSG17 en #GPSC17

Langzamerhand krijg je het als gemeente in de vingers en gaat dat verleiden je steeds gemakkelijker af. We hebben het zien gebeuren, gemeenten worden bewust bekwaam. De grootste stijger binnen #LSG17 heeft binnen een half jaar haar selfservicepercentage van 13% naar 78% zien groeien! Dat is een prettige fase, omdat dingen lukken; de selfservicepercentages stijgen. En vooral omdat de werkdrukvermindering aan de balie zichtbaar en voelbaar wordt. Maar vooral: het is een proces wat burgers en mensen blij maakt. Een andere manier van denken en doen die alleen maar leuk is voor iedereen.

Ook nieuwsgierig wat jij kunt doen om de selfservicepercentages van jouw gemeente te laten groeien richting de 90%? Doe kosteloos mee aan #LSG17. We starten een tweede ronde op maandag 25 september in Utrecht. Op www.lsg17.nl vind je alle informatie en de mogelijkheid om je aan te melden.

Maar vooral… geef je ook op voor het landelijk congres, het Grote Publiekszaken Selfservice Congres wat we samen met iBestuur organiseren, op vrijdag 17 november 2017. Lees meer in de rubriek van Mat of kijk op www.gpsc17.nl en geef je op.

 

*) Je selfservicepercentages van de maand juli niet gezien? Laat het me weten, we sturen de cijfers van jouw gemeente uiteraard graag alsnog persoonlijk toe. Vul het formulier in om deze aan te vragen. 

P.S. Deze blog is verschenen als voorwoord in de nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. Nieuwsgierig? Deze nieuwsbrief kun je hier lezen.

Deel via: