Direct naar de content
icon search white
25 oktober 2022 - Blogs

De weg naar succes gaat niet alleen omhoog

Hij zat in zijn auto en kon alleen maar staren. Zijn droom ging volledig in rook op. Van alles dat hij mocht doen – the sky is the limit – tot helemaal niets meer.

Het is een zonnige woensdagochtend in maart. Voor me zit Rudy Boonman, product manager iObjecten bij PinkRoccade. Hij lacht me vanaf het beeldscherm toe vanuit zijn jaren ’30 huis in het Brabantse Tilburg. Ik vang glimpen op van plastic afdekzeil en een betonvloer. Rudy zit midden in een verbouwing.

Ik mag Rudy interviewen over het ontstaan van iObjecten, de BAG-applicatie die bij BAG-beheerders bekend staat om zijn hoge gebruiksgemak. Als grondlegger van iObjecten kan hij als geen ander vertellen wat de applicatie zo bijzonder
maakt. En hoe het is uitgegroeid tot de zelfstandige applicatie waarmee steeds
meer gemeenten werken.

Quake, Doom en Commander Keen

We gaan terug in de tijd naar midden jaren ’80. Rudy groeide op in Heinkenszand, een Zeeuws dorpje in het centrum van Zeeland. Met bijna 6.000 inwoners is het de grootste kern van de Zeeuwse gemeente Borsele. Hij ging er naar de basisschool, waar hij na school altijd bezig was met knutselen, tekenen en voetbal. Maar ook met het spelen van computerspelletjes op een 486 PC, de eerste computer die zijn ouders midden jaren ’90 kochten. Hij speelde spelletjes als Quake, Doom en Commander Keen. Het was zijn eerste aanraking met computers. Internet kende hij toen nog niet.

Piepgeluidjes

Tijdens zijn middelbare schoolperiode kregen ze bij hem thuis een
internetaansluiting. Rudy: “In die tijd maakte de computer piepgeluidjes als je
verbinding maakte met het internet. Zo leerde ik dat computers uit meer dan alleen spellen bestonden. Er ging een wereld voor me open.”

Achter het bureautje op zijn slaapkamer in het Zeeuwse dorp leerde hij over javascript, css en html. IJverig deed hij onderzoek en bekeek vele tutorials over hoe anderen websites maakten. Om dat vervolgens op zijn eigen computer na te bouwen. Hier werden hem de eerste grondbeginselen bijgebracht die hij later zou verwerken in iObjecten.

Zijn eerste website maakte Rudy via GeoCities – in die tijd een gratis
webhostingdienst van Yahoo!. Dat deed hij samen met een vriendje. Rudy: “Daar had ik veel plezier in, in het digitaal knutselen van iets.” Hij maakte dan ook verschillende websites voor mensen uit zijn omgeving.

Het was ook de tijd van Napster en muziek downloaden via programma's als
Kazaa. Rudy sloot zich aan bij de community van Kazaa Lite. Rudy: “Ik leverde daar mijn bijdrage met het oog op ontwerpen en user experience: wat zou handig zijn, wat zou tof zijn om te doen. Dat was de eerste keer dat ik bezig was met softwareontwerp en gebruikerservaring.”

‘In die tijd maakte de computer piepgeluidjes als je verbinding maakte met het internet. Zo leerde ik dat computers uit meer dan alleen spellen bestonden. Er ging een wereld voor me open.’

Brabantse gezelligheid

Het VWO doorliep hij met ups en downs. Rudy besloot daarom te kiezen
voor een vervolgopleiding die dicht bij hem lag. Rudy: “Ik wilde mijn diploma
halen in wat ik het liefst deed: softwareontwikkeling in het bedrijfsleven. In mijn gedachten lag daar een wereld open voor de doorontwikkeling van user experience.” 
Daarom begon hij in 2006 met veel plezier aan de opleiding Bedrijfskundige Informatica aan de Avans Hogeschool in Breda.

Het eerste jaar van zijn studententijd pendelde Rudy nog heen en weer tussen
Zeeland en Breda. Maar al snel koos hij voor de Brabantse gezelligheid en ging op kamers in Eindhoven. Zijn afstudeerstage deed Rudy bij PinkRoccade, dat destijds KPN Getronics PinkRoccade heette. Hij was blij dat hij eindelijk aan de slag kon met zijn passie: softwareontwikkeling.

Rudy in Indonesië.png

Na zijn afstuderen vertrok hij samen met zijn lief Kim voor 3 maanden naar Oost-Azië. Met hun backpacks trokken ze van de ene oriëntaalse hotspot naar de andere. Net voor kerst kwamen ze weer terug in Nederland. Rudy: “Ik wilde wel met een zeker gevoel op reis, met het vooruitzicht dat ik na mijn reis een baan had. Daarom vroeg ik vlak voor ik op reis vertrok aan KPN Getronics of ik kon blijven. Gelukkig boden ze me een contract aan, dat ik tekende voor ik in het vliegtuig stapte.”

‘Menig idee voor CGA is ontstaan op de achterkant van een bierviltje. Dan zaten we te praten in de kroeg over wat zou werken en tekenden het vervolgens uit op een bierviltje.’

Bierviltje

Na zijn backback-avontuur ging Rudy bij KPN Getronics aan de slag als
functioneel ontwerper van CGA, de voorloper van iObjecten. Rudy: "Dat eerste jaar bij KPN Getronics was fantastisch. Iedere vrijdagmiddag dook ik met een groepje collega’s de kroeg in om de werkweek af te sluiten. We hadden dezelfde leeftijd en interesses en werden al snel vrienden."

"Menig idee voor CGA is ontstaan op de achterkant van een bierviltje. Dan zaten
we te praten in de kroeg over wat zou werken en tekenden het vervolgens uit
op een bierviltje. De volgende dag bekeken we dat kladje op het werk en gingen ermee aan de slag.”

Voor de leeuwen

Rudy werd na zijn start bij KPN Getronics al snel voor de leeuwen gegooid. Rudy: “Na 3 maanden groeide ik door als hoofd functioneel ontwerper, omdat de ontwerper waarvan ik het moest leren product owner werd. Ik probeerde toen al volop in te zetten op user experience, ondanks de vele uitdagingen van SAP waar ik tegenaan liep.”

Tijdmachine

Destijds kon hij zijn ei niet volledig kwijt in de techniek en wat hij daarmee wilde
bereiken op het gebied van user experience. Rudy: “Het belemmerde mij te
bouwen wat ik voor ogen had, zoals een zoekfunctionaliteit met een geografische kaart erbij. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat je daarvoor hele gave software kunt gebruiken, met allerlei mooie technieken voor de gebruikerservaring. Nu moest ik met Netweaver werken. Dat hinderde mij in
het creëren van een ideale oplossing."

Rudy vervolgt: "Ik had het gevoel dat ik met een tijdmachine terugging naar de
jaren ’90, waarin heel veel nog niet kon op het gebied van user experience. Dan ga je compromissen zoeken en inboeten op je originele idee, waardoor je maar een halve uitwerking krijgt van je eigen plan."

Zijn onvrede over de beperkte functionaliteit deed hem besluiten weg te
gaan bij de afdeling Ruimte & Omgeving. In 2012 maakte hij de overstap naar
PinkRoccade Publiekszaken. 

Als succesvol user experience designer was Rudy bij Publiekszaken
verantwoordelijk voor de gebruikservaring van iBurgerzaken, een applicatie waarmee gemeenten alle burgerzaken uitvoeren. Hij legde daar de basis voor het gebruiksgemak van de applicatie, die mensen vandaag de dag nog steeds
naar tevredenheid gebruiken. Rudy: “The sky was the limit daar, ik kon alles
ontwikkelen wat ik wilde. Ik mocht voor iBurgerzaken uitdenken hoe een
toekomstige applicatie eruit moest zien en hoe deze zich moest gedragen.” Dit
maakte de weg vrij voor zijn volgende uitdaging.

‘The sky was the limit daar, ik kon alles ontwikkelen wat ik wilde.’

Carte blanche

In 2014, vlak voor de allereerste viering van Koningsdag, werd Rudy opnieuw
door PinkRoccade Ruimte & Omgeving benaderd. Ze zochten een product
owner voor een geheel nieuw te bouwen product.

Rudy: “Voor een product owner is dat gelijk aan een blanco vel waarop je
jouw ideeën helemaal mag uittekenen. Dat is fantastisch: vanuit het niets iets
gaan creëren, volgens hoe jij denkt dat het moet zijn.”

Hij mocht deze klus gaan klaren samen met een ontwikkelteam uit Roemenië.
De opdracht luidde: ‘Maak een BAG-applicatie waarbij je laat zien wat je bij Publiekszaken hebt bereikt en ga kijken of dat toepasbaar is voor dit domein.' Hij kreeg carte blanche en kon zijn geluk niet op.

iObjecten ontwikkelteam.png

Valse start

Maar die blijheid was van korte duur. Vlak na de start van dit nieuwe project kwam er een aankondiging dat het niet zeker was of het project kon doorgaan. Door andere prioriteiten binnen de organisatie dreigde het project in de ijskast te komen. Rudy: “Ik weet het nog goed, ik zat in mijn auto staren. Mijn droom ging volledig in rook op. Van alles dat ik mocht doen – the sky is the limit – tot helemaal niets meer."

Gelukkig voor Rudy kwam het niet zover. Na veel onderhandelen mocht het toch
doorgaan, maar met veel randvoorwaarden. Rudy: “Ik kreeg een handjevol ontwikkelaars tot mijn beschikking, geen ontwerper en geen tester. Van 'alles kan en mag', met een groot ontwikkelteam en budget, naar dit. Dat was een echte tegenslag. Het voelde als een valse start. Ik kon maar aan één ding denken: die start moest ik naar mijn hand zetten. De enige manier om dat te
doen was door op te vallen. Opvallen in de softwarewereld doe je door mooie dingen te maken."

‘Ik kon maar aan één ding denken: die start moest ik naar mijn hand zetten. De enige manier om dat te doen was door op te vallen.’

Chemie

En hij ging aan de slag. Samen met zijn team ontwikkelde Rudy veel slimme,
flitsende functies die vandaag de dag nog steeds het verschil maken in
productdemo’s. Rudy: “Met ontwikkelaars van ons zusterbedrijf Yonder uit Roemenië en ik als product owner, functioneel ontwerper, user experience designer én tester: ik had veel petten op. Die dynamiek was zo hoog, we zaten middenin de actie. Het was bizar hoe goed wij elkaar aanvoelden. We waren perfect op elkaar ingespeeld. De chemie tussen ons was betoverend goed. Het product dat ik wilde maken, zetten de ontwikkelaars precies neer zoals ik het voor ogen had. Andersom wisten ze mij ook enorm uit te dagen.” Rudy kreeg de plek die hij in zijn ogen altijd al verdiende: productstrateeg met het oog op user experience.

iObjecten

Na de uitrol van de eerste versie van deze nieuwe applicatie, die de naam iObjecten kreeg, liet Rudy het product regelmatig zien aan gemeenten. Hij vroeg dan om feedback en die was altijd positief. De slimme features die Rudy samen met zijn team had gebouwd, zijn juist die functies die het grote verschil maken. Functies als gebruiksgemak, snelheid, frisse look & feel, maar ook tijdsbesparing in de uitvoer van je werkzaamheden.

Ook introduceerde Rudy een aantal co-creatiesessies. Tijdens die sessies kwam de bevestiging dat ze het op de juiste manier deden. Rudy: “Met een paar kleine
verfijningen kwamen we erachter dat we op de goede weg zaten."

‘Dat was de ultieme bevestiging: iObjecten heeft de toekomst.’

In de jaren die volgden, ontwikkelden ze iObjecten door naar een zelfstandige
applicatie die geen andere applicaties nodig heeft om te werken. Rudy: "Veel gemeenten hadden er extra budget voor over om iObjecten zelfstandig te maken. Dat was de ultieme bevestiging: iObjecten heeft de toekomst. Dit is wat BAG-beheerders echt nodig hebben voor de dagelijkse uitvoering van hun werkzaamheden."

Hij vervolgt: "De afgelopen jaren zien we een steeds grotere vraag naar
iObjecten: ons marktaandeel wordt alleen maar groter. Dit is een bevestiging dat de keuzes die we destijds maakten, de juiste bleken.”

BAG voor dummies

Rudy is even stil en ik vraag hem waarom PinkRoccade zo succesvol is met iObjecten. Dan zie ik een trotse blik in zijn ogen. Rudy: “Onze applicatie is
enorm rijk aan slimme functies, je kunt er heel veel mee. Zo kun je de applicatie gebruiken zonder je proces te hoeven aanpassen; iObjecten past zich aan binnen het proces dat al bestaat. Het is daardoor gemakkelijk in te passen binnen je werkzaamheden. Tegelijkertijd is de applicatie heel eenvoudig in het gebruik; gebruikers kunnen er direct mee aan de slag. Het grootste compliment dat we ooit kregen van een gemeente: ‘Dit is BAG voor dummies’."

iObjecten team rockstars.png

Trots vertelt hij verder: "Dat betekent dat we iets super complex op het gebied van wet- en regelgeving konden omzetten naar iets begrijpbaars en gemakkelijks, waar iedereen snel mee uit de voeten kan. Naast het gebruiksgemak zien klanten ook het effectiever kunnen bijhouden van de registratie als een meerwaarde.”

‘Altijd gaan voor wat je wilt, luisteren naar je innerlijke stem en je niet laten tegenhouden...’

De les die Rudy leerde in deze intensieve periode? Rudy: “Altijd gaan voor wat je wilt, luisteren naar je innerlijke stem en je niet laten tegenhouden… De momenten waarop alles even tegenzit, dat zijn de momenten die maken wie jij bent. Daarom: blijf jezelf, dat is het mooiste wat je kunt zijn."

Interview: Melissa Frederiks | Marketing- & communicatiespecialist PinkRoccade Ruimte & Omgeving

Deel via: