Direct naar de content
icon search white
30 maart 2018 - Blogs

2018 het jaar van GEWOON DOEN!

Het is door mij al vaker gezegd: Het jaar zijn we begonnen met onze eigen hero’s journey vol met ambities voor 2018. Het gehele jaar gaan we hier flink op inzetten. Daarbij gaan wij als managementteam mensen niet aan het handje meenemen. ‘Ga het maar gewoon doen!’, dat is ons motto. Dat het spoor ‘Klantgroepen per app’ ook vorm begint te krijgen, ligt dan ook aan de mensen in de teams die de bal hebben opgepakt. Dat vind ik geweldig om te zien en de eerste ideeën deel ik graag met jullie.

Marktsignalen nemen wij serieus

Allereerst: Als er vanuit de markt signalen komen dat onze burgerzakenprocessen niet aan de behoeften voldoen, nemen wij deze serieus. We stellen ons de vraag hoe we het signaal van de klant kunnen oplossen: ‘waar heeft de klant jeuk van, en waarmee kunnen we hem helpen krabben?’.

Het uitbreiden of aanpassen van bestaande software is soms essentieel om:

  • nieuwe vragenuit de markt te kunnen beantwoorden,
  • nieuwe inzichtenin het vakgebied te verwerken of
  • een betere gebruikerservaringte bieden voor de (nieuwe) gebruikers.

Beheren en ontwikkelen met Team Core

We weten overigens dat een uitgeleverd iBurgerzaken-proces nooit af is. Na live gang zullen we dan ook nooit ophouden met beheren en ontwikkelen. Uiteraard houden we de software wel beschikbaar tijdens dit beheer en onderhoud. Daarvoor zorgt Team Core met daarin ontwikkelaars en beheerders.

In dit team zitten in principe alle rollen die nodig zijn om te bedenken wat er moet gebeuren, te bepalen wat het meest belangrijk is, het te maken, te testen, te releasen en te beheren. Een multidisciplinair team waar iedereen zijn specialisme bijdraagt. Een team waarin één persoon uiteraard meerdere rollen kan vervullen en aan meerdere iBurgerzaken apps werkt.

Praktijkervaringen zijn essentieel

Waar nodig halen we bovendien kennis en ervaring die elders is opgedaan het team in. Dat kan zijn van binnen de organisatie of van daarbuiten. Zo halen we bijvoorbeeld input op bij onze ontwikkelaars van het basisproces. Bij onze consultants die wat dichterbij de praktijk staan doordat ze het proces implementeren bij gemeenten. En – vooral – bij de gebruikers van iBurgerzaken, want die kunnen het beste beoordelen welke functionaliteit ontbreekt of de meeste waarde toevoegt en of het ontwikkelde in de praktijk voldoet aan de gestelde eisen en wensen.

Komende release verbeteringen in iVerzoek

Mooie woorden, maar wat betekent dat in de praktijk?, hoor ik je denken… In de komende release gaat Team Core met een aantal kwartiermakers veel aandacht schenken aan het proces iVerzoek. Voor dit proces zijn de afgelopen periode tientallen marktsignalen ingediend. Deze maken we binnenkort allemaal inzichtelijk op iCommunity. Deze signalen worden de komende periode geprioriteerd door de kwartiermakers en het team. Een aantal zal worden opgepakt en voor de overige punten geldt dat we helder uitleggen waarom ze (nog) niet worden meegenomen. De keuze is gebaseerd op de toegevoegde waarde die dit oplevert voor het proces bij de gemeente en de hoeveelheid tijd die we beschikbaar hebben in de sprint. Dat resulteert erin dat in de komende release verschillende marktsignalen van iVerzoek zijn verwerkt! Dat lees je dan terug in onze releasenotes, hoor je in het webinar wat we dinsdag 8 mei verzorgen en ervaar je vooral in de praktijk.

Je begrijpt, mijn motto voor 2018 blijft: “GEWOON DOEN!”. Zonder dat we mensen aan het handje nemen, komt dan de rest vanzelf…

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. De rest van de nieuwsbrief lees je hier.

Deel via:

‘Via tevreden klanten naar tevreden burgers en bedrijven over de gemeentelijke dienstverlening.’

Tjerk Venrooy, Directeur Publiekszaken
Tjerk Venrooy

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7176