Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Procesoptimalisatie
App
Samen Verder
#215
Tijdens de kick-start (onderdeel van Samen Verder) van gemeente Rijssen-Holten kwam naar voren dat het gebruikersbeheer opnieuw ingericht moest worden om te voldoen aan de naderende zelfevaluatie. De regels rondom privacy en veiligheid worden immers steeds strenger. Samen gingen we aan de slag om dit proces overzichtelijk en effectief te maken. Lees hier de best practice, vertelt vanuit Klarinda ter Weele, functioneel beheerder bij gemeente Rijssen-Holten.
Hoe hebben we dit aangepakt?
We startten met een simpele, maar belangrijke vraag: "Hoe specifiek wil je de rollen hebben in iBurgerzaken?" Kies je voor brede rollen zoals Frontoffice, Backoffice en Functioneel Beheer? Of zijn er veel collega’s met neventaken en past een fijnmaziger indeling beter, met rollen zoals Aanvraag reisdocumenten/rijbewijzen of Burgerlijke Stand?
Gemeente Rijssen-Holten koos voor een aanpak die aansloot bij hun eigen werkprocessen. Vervolgens is het hele gebruikersbeheer stap voor stap opnieuw ingericht. Alle keuzes en rollen zijn bovendien overzichtelijk vastgelegd, zodat er altijd duidelijkheid is bij toekomstige wijzigingen in autorisaties.
De ervaring van de gemeente
Klarinda Ter Weele, functioneel beheerder bij gemeente Rijssen-Holten‘Op voorhand lijkt een project als dit een spannende en tijdrovende actie. Achteraf blijkt dat niet zo te zijn, áls je maar efficiënt samenwerkt en de werkzaamheden niet blijft uitstellen.’
Ook aan de slag met deze best practice?
Wij denken graag mee over een aanpak die past bij jouw gemeente.