Direct naar de content
icon search white
Digitaal

Webinar: Vernieuwing BRP-berichtenverkeer RvIG - de impact op de VOA

Het berichtenverkeer tussen gemeenten en het Rijk wordt vernieuwd: in 2026 maken de huidige mailboxservers plaats voor de moderne BRP Berichten API. Dit heeft direct impact op o.a. iBurgerzaken, Makelaarsuite en de VOA (Verzend- en ontvangststation Afnemers). Tijdens het webinar laten we zien wat deze verandering betekent en welke kansen dit biedt voor jouw gemeente. Meld je nu aan!

Direct aanmelden voor deze sessie

  • 3 november
    10.00 - 11.00
    Online

Over de vernieuwing van de VOA

De RvIG (Rijksdienst voor Identiteitsgegevens) stopt in 2026 met de huidige mailboxserver voor berichtenverkeer in de BRP (Basisregistratie Personen) en vervangt deze door de moderne BRP Berichten API (meer informatie: Vervanging mailboxserver | RvIG & Vervanging mailboxserver door de BRP Berichten API | RvIG).

PinkRoccade maakt iBurgerzaken klaar voor deze overgang met nieuwe koppelingen en adapters, zodat communicatie tussen gemeenten en het Rijk sneller, veiliger en eenvoudiger verloopt. Deze vernieuwing heeft impact op de VOA: alleen de rol van ‘bijhouder’ valt binnen de huidige RvIG-opdracht en wordt bekostigd, terwijl organisaties die als ‘afnemer’ berichten ontvangen zelf verantwoordelijk zijn voor techniek en kosten.

Om dit goed te ondersteunen ontwikkelen we samen met gemeenten en onze collega’s van Informatievoorziening OPENafnemer, gekoppeld aan onder meer Makelaarsuite en iGebeurtenis, zodat berichten straks soepel kunnen worden verzonden en ontvangen.


Tijdens dit webinar krijg je helder inzicht in:

  • Wat er verandert: de mailboxserver maakt plaats voor de BRP Berichten API, met impact op de verwerking van berichten via het VOA.
  • Technische en procesmatige impact: hoe jouw systemen en interne werkprocessen hierop aangepast moeten worden en welke stappen belangrijk zijn om tijdig klaar te zijn.
  • Kansen voor jouw gemeente: veiliger, efficiënter en toekomstbestendig berichtenverkeer. Met OPENafnemer in combinatie met iGebeurtenis ontwikkeld door PinkRoccade in samenwerking met gemeenten, worden berichten eenvoudig en veilig uitgewisseld en kunnen automatische koppelingen met bestaande applicaties administratieve lasten verlagen en processen versnellen.
  • Samen ontwikkelen: ontdek hoe je als kwartiermaker actief invloed kunt uitoefenen op de inrichting van de nieuwe oplossing en kunt profiteren van kennisdeling met andere gemeenten.


Waarom je dit webinar niet wilt missen

Door nu deel te nemen, weet jouw gemeente precies wat de vernieuwing betekent en hoe je hierop kunt anticiperen. Je krijgt praktische handvatten om de overstap soepel te laten verlopen en leert hoe je het maximale uit de nieuwe mogelijkheden kunt halen.


Ben je erbij?

Meld je vandaag nog aan en zorg dat jouw gemeente klaar is voor de volgende stap in gegevensuitwisseling met het Rijk!

  • Donderdag 3 november van 10:00 tot 11:00
  • Deelname aan dit webinar is kosteloos.
  • Online te volgen via Microsoft Teams (Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail met de link naar het webinar)

Kun je er niet live bij zijn? Schrijf je toch in en ontvang de opname achteraf in je mailbox. 

Meld je nu aan!


Vragen?

Voor vragen neem contact met ons op via info.publiekszaken@pinkroccade.nl. We kijken ernaar uit je te zien bij het webinar!

Deel via:

‘Optimaliseren van processen dankzij innovaties met klanten en partners.’

Engelbert Wijnhoven, Innovatie Manager
Engelbert Wijnhoven