Direct naar de content
icon search white
13 november 2017 - Blogs

Vooruitblik naar 2018 voor de financiële afdeling binnen de lokale overheid

Is er nog wat gebeurd in het afgelopen jaar waarmee we verder kunnen naar de toekomst? Jazeker. Voor CiVision Innen hebben we onder andere nieuwe modules voor de MijnOverheid Berichtenbox en het automatisch verwerken van machtigingskaartjes. Met het gebruikersplatform Financiën & Services kijken we ook naar de toekomst en bespreken we de roadmap voor de komende tijd. We zien veel gebeuren op het gebied van e-facturatie, procesoptimalisaties en rondom de accountantscontrole. Daar nemen we je graag in mee.

Samen met onze pilotgemeenten Tholen en Borger-Odoorn zijn we in 2017 gestart met het ontwikkelen van e-factureren. Inmiddels is deze functionaliteit op basis van Simplerinvoicing werkend opgeleverd en zijn de eerste echte e-facturen ontvangen. Wij zijn dus klaar om alle gebruikers van CiVision Middelen aan te sluiten. Het werken met e-factureren levert aanzienlijke voordelen op, omdat de binnengekomen facturen direct en automatisch worden verwerkt in het financieel systeem. Gemiddeld levert dat 4 tot 5 minuten besparing op per factuur. Gemeenten zijn vanaf 18 april 2019 wettelijk verplicht om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Wij helpen onze gebruikers om actief aan de slag te gaan met e-factureren. We organiseren workshops waarbij we niet alleen uitleg geven over de nieuwe functionaliteit, maar we helpen ook bij de communicatie richting leveranciers zodat de e-factuurstroom daadwerkelijk op gang komt. Gaan jullie aan de slag met e-factureren? Meld je hier aan voor onze workshop en webinars!

iFinanciën: de toekomst wordt werkelijkheid
Een andere mooie ontwikkeling is iFinanciën. Gemeente Stein en Bestuursdienst Ommen-Hardenberg zijn als kwartiermakers aangesloten en momenteel zijn we volop bezig met de ontwikkeling. Met iFinanciën automatiseren we het crediteurenproces met behulp van een decentrale verplichtingenadministratie en het vervolgens automatisch afhandelen van binnengekomen facturen. Dit alles met het doel om budgethouders meer grip te geven op hun actuele financiën en toekomstige uitgaven. Bijkomend voordeel is de vastgelegde rechtmatigheid en doelmatigheid van het inkoopproces. Gezamenlijk zetten we op deze manier de bedrijfsvoeringsprocessen van de lokale overheid slimmer neer. Naar verwachting implementeren we met iFinanciën in de eerste helft van 2018.

Workflows in aantocht
Ons ontwikkelteam heeft in 2017 veel kennis opgedaan op het gebied van de SAP workflows. In 2018 gaan we deze kennis inzetten op het ontwikkelen van onze eigen workflows. Op een gemiddelde financiële afdeling wemelt het namelijk van de bestanden die via e-mail worden doorgestuurd of zijn er processen die vragen om geautomatiseerd te worden vanwege de vele handmatige handelingen. In eerste instantie denken we aan een workflow voor memoriaalboekingen en een workflow voor onze nieuwe begrotingsmodule. Wil je meedenken over deze nieuwe ontwikkelingen zodat ze straks echt praktijkproof zijn? Laat hier je gegevens achter.

Meer weten?
Neem gerust contact met ons op, want de nieuwe ontwikkelingen bedenken en maken we samen!

Deel via:

‘Mijn doel is om samen met de klant en ons team oplossingen te realiseren die de gemeente optimaal ondersteunen bij haar eigen doelen.’

Julius Haagh, Product Manager Financiën & Services
pinkroccade_Julius_Haagh_041_AS.png