Direct naar de content
icon search white
10 september 2019 - Blogs

Hoe weet je of je goed bezig bent als je de voortgang niet bijhoudt?

Het technische gedeelte bij de invoering van zaakgericht werken omvat naar eigen schatting maar zo’n 20% van het werk. De techniek is een randvoorwaarde die op orde moet zijn, voordat je ‘echt’ aan de slag gaat binnen jouw organisatie. De strategie en planvorming start je voor het technische gedeelte. Waarom en hoe ga je het doen? En met welk resultaat voor ogen? Dat bepaal je in de implementatiestrategie. Daarna ga je echt aan de slag met zaakgericht werken binnen jouw organisatie. Maar hoe hou je bij wat de voortgang is?

Van zaaksysteem naar zaakgericht werken

Met het ‘van zaaksysteem naar zaakgericht werken’-bord helpen we jouw gemeente de plannen tot en met 2020 visueel te maken. Door uit te spreken wat jouw doel is, te kijken waar je nu staat, en in te vullen hoe je dat wil bereiken ontstaat er een plan op maat. Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken kun je verschillende middelen inzetten. Wordt het optimaliseren van de bedrijfsvoering? Of ga je voor de beste dienstverlening?

In mijn vorige blog schreef ik al over de ‘snelle meters’ die je kunt maken met iZaaktypen: kant-en-klare zaaktypen van intake tot en met afhandeling. Zaaktypen door verschillende gemeente bedacht en met succes geïmplementeerd. Liever gemeente specifieke zaaktypen? Sla dan aan het bouwen!

Vieren van mijlpalen door inzicht

Het vieren van successen is geen geplande activiteit in het project, maar zou je tijdens de hele implementatie van het zaakgericht werken moeten doen. Het ‘van zaaksysteem naar zaakgericht werken’-bord helpt je hierbij… je ziet immers of je op schema zit.

Draagvlak binnen jouw organisatie tijdens de verandering die gebracht wordt is cruciaal. En om dat te behouden moet je er zeker van zijn dat jouw aanpak past bij jouw gemeente. Niemand anders weet het beste wat bij jouw gemeente past. Maar wij helpen je door de ervaringen die we met andere gemeenten op doen te delen en daar een geschikt plan op maat met je voor te maken. Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje bij de reeds gemaakte plannen van andere gemeenten op iCommunity!

Deel via:

‘Digitale dienstverlening moet uitmuntend zijn, ónze oplossingen geven het beste voorbeeld.’

Jaap van Dijk, Managing Director Proces & Services
Pink_Roccade_Jaap_van_Dijk_4255_AS-min.png