Direct naar de content
icon search white
2 oktober 2017 - Blogs

Feedforward als succesfactor

Zonder feedforward geen goede prestaties! In ieder geval geen blijvend goede prestaties. In mijn vorige blog ging ik dieper in op mijn overtuiging dat continu blijven presteren niet vanzelf gaat. Mensen binden en investeren in de lange termijn is erg belangrijk. Een andere belangrijke factor is feedforward. Ook het geven en ontvangen hiervan is noodzakelijk om goede prestaties te behalen en vast te houden. De vergelijking met een sportteam is weer snel gemaakt.

Feedback geven en ontvangen

Om de juiste prestatie met het team te blijven behouden, is feedback een hele belangrijke factor. Een spits die niet kan koppen en alleen maar hoge ballen krijgt, zal niet goed presteren. Hij zal minder lekker in zijn vel zitten en uiteindelijk zijn basisplek verliezen. Geeft hij zijn medespelers feedback dat hij de ballen liever in de voet aangespeeld krijgt, dan wordt het gemeenschappelijk resultaat snel beter. Ook is dit beter voor de prestatie van de spits. Als de speelstijl niet wordt aangepast, zal hij niet op zijn plek zitten en zal hij vertrekken naar een andere club. Soms is dit gewenst, maar vaak ook niet. Komt een andere speelstijl het totaalresultaat ten goede? Of moeten we op zoek naar een andere spits? Als medespeler en coach is het belangrijk om naar ieder individu te luisteren.

Zo geldt dit ook binnen een ontwikkelteam. Als manager probeer ik naar mijn medewerkers te luisteren. Ik ga hen niet vertellen hoe het moet. Zij weten het tenslotte vaak beter dan ik. We werken met professionals en die halen motivatie uit eigenaarschap. Een aspect dat we ten volle stimuleren binnen PinkRoccade Publiekszaken.

Kwetsbaar opstellen

Als leidinggevende wil ik het goede voorbeeld geven. Daarom probeer ik me kwetsbaar op te stellen. En de drempel om mij feedback te geven laag te houden. Ik probeer hier veel aandacht aan te schenken, maar ik merk dat het een lastig onderwerp blijft. Niet iedereen voelt zich er even fijn bij om zijn leidinggevende feedback te geven. Toch ben ik van mening dat dit noodzakelijk is om met het hele team te blijven presteren en verbeteren. En eigenlijk gaat het niet om geven van feedback, maar feedforward. Het idee is hetzelfde maar feedforward benadrukt gewenst en positief gedrag in de toekomst. Dit is dan ook een steeds meer gebruikte term. Het gaat niet over wat mis ging in het verleden, maar hoe we het in de toekomst (beter) gaan doen.

Zo geldt dit ook voor mijn eigen functioneren. Als leidinggevende maak je voortdurend keuzes. Deze zijn helaas niet altijd goed. Je kunt echter alleen leren van verkeerde beslissingen als de feedforward je ook daadwerkelijk bereikt. Klagen naar of over je collega’s tijdens de lunch lucht misschien wel op, maar zal de situatie niet beter maken. Zet die klacht om in feedforward en samen kom je verder!

Feedforward van je supporters

Elkaar feedforward geven is dus belangrijk om de teamprestatie te verbeteren. En niet alleen binnen het team. Ook feedforward van onze klanten is hierin erg belangrijk. Bij voetbal zie je ook vaak dat spelers in gesprek gaan met supporters. Zonder supporters is het team niks waard. Waar doe je het dan elke week voor? Onze klanten, van onze klanten, zijn onze supporters. Daar doen wij het tenslotte allemaal voor. Samen met onze kwartiermakers houden we deze feedforwardcultuur in stand. Maar ook als je geen kwartiermaker bent is jouw feedforward waardevol. Schroom niet om contact met mij op te nemen om feedforward te geven. Of het nu gaat om feedforward op onze producten of onze dienstverlening: het is altijd waardevol en ik sta er altijd voor open!

Deel via:

‘Mijn dag is geslaagd als de teams 'onder de motorkap' alles onder controle hebben. Zodat we aan de 'voorkant' de beste klantervaring kunnen bieden.’

John Kerstens, Manager Services
PinkRoccade_John_Kerstens_AS - Copy.png (1)