Direct naar de content
icon search white
4 april 2022 - Blogs

Een succesvolle pilot voor iOpenbaar

In de afgelopen periode heb ik meer dan 30 gemeenten (digitaal) gesproken voor een demonstratie, zijn er drie webinars gegeven, heeft iOpenbaar verschillende grote releases gehad, heeft de look-and-feel een flinke update gehad, zijn de eerste klanten gestart met de oplossing én hebben we samen met de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) een succesvolle pilot doorlopen.

Daarover vertel ik jullie graag meer in dit artikel.

Niet meer printen, markeren, inscannen
Bij aanvang van de pilot was direct duidelijk dat er veel tijdwinst te behalen was in de huidige werkwijze. Tot aan de pilot werden documenten geprint, handmatig gemarkeerd en vervolgens werd het document opnieuw gescand. Een alternatief was markeren via de mobiele telefoon, maar ook dat was niet snel en ook zeker niet waterdicht. Dat kan eenvoudiger, veiliger én sneller. iOpenbaar zorgt allereerst voor een compleet digitale werkwijze; geen gedoe meer met printers en scanners en ander handmatig werk. Daarnaast is het prettig dat de oplossing suggesties doet wat er geanonimiseerd moet worden. Deze suggestie functionaliteit kan je per documentpagina eenvoudig uit- en aanzetten. Dat werkt erg goed, aldus Sanne Kampinga, Commissiegriffier van de gemeente Ooststellingwerf en deelnemer van de pilot. Zij zet iOpenbaar met name in voor ingekomen stukken van inwoners waar vaak namen, adresgegevens en telefoonnummers in te vinden zijn.

Snel van start in de pilot
In de kick-off van de pilot stond de werking van de applicatie centraal. In combinatie met een handleiding was het voor gebruikers vanaf minuut één duidelijk wat er met iOpenbaar kan en hoe je dit uitvoert. In het vervolg werd alle feedback via iCommunity vastgelegd en waar mogelijk doorgevoerd in iOpenbaar. Iedere groepssessie werden deze verbeteringen getoond, wat tot nu toe altijd tevreden reacties op heeft geleverd. Zo kregen we telkens de bevestiging dat we op de goede weg zijn. Dat lukt alleen door zo intensief samen te werken met elkaar. Daar word ik als Product Champ erg blij van!

Samenwerking met PinkRoccade Local Government
Naast een technische oplossing is de goede samenwerking een essentieel onderdeel geweest van de succesvolle pilot. iCommunity heeft daar zijn aandeel in gehad, en blijft dat ook zeker doen in het vervolg na de pilot. De sfeer is altijd open en ontspannen geweest, dat is wat mij betreft de ideale setting is om elkaar en de oplossing te leren kennen! Vol trots kan ik dan ook vertellen dat de OWO-gemeenten ervoor gekozen hebben om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan onze samenwerking. In de komende jaren blijven de OWO-gemeenten gebruik maken van iOpenbaar!

Ben je benieuwd naar de pilot of naar hoe iOpenbaar je kan helpen? Neem contact op met mij en ik help je graag!

Deel via:

‘Een extra stap zetten, meedenken en adviseren over verbeteringen waar jouw burger nog beter mee wordt geholpen’

Ralf Martens, Team lead Services
PinkRoccade_4627b.png