Direct naar de content
icon search white
14 mei 2019 - Blogs

Een slimme intake start met iFormulieren

In mijn vorige blog schreef ik over de livegang van TOPdesk. In deze blog schrijf ik over de digitale intake door burger en bedrijf. 

Generiek versus specifiek

Veel gemeenten kiezen ervoor om met het zaakgericht werken generiek te starten. Op deze manier ben je als organisatie in staat om snel grote hoeveelheden processen te digitaliseren. Daarmee creëer je de basis van digitaal werken, namelijk:

  • In control door sturing op termijnen;
  • Inzicht in de procesverantwoordelijke;
  • Compleet, digitaal en archiefwaardig dossier.

Een specifiekere inrichting voor een aantal processen verzorgen is de volgende stap. Dit om de eindgebruiker te faciliteren in zijn of haar proces. Voorbeelden van processen die gemeenten vaak kiezen om specifiek in te richten zijn: Melding openbare ruimte, Leerlingenvervoer, Subsidies, Contractbeheer, Verloren en gevonden voorwerpen, Evenementenvergunning, Bezwaar en Parkeervergunning. Deze processen realiseren wij voor jouw gemeente door middel van iZaaktypen. In de blog van Jouke lees je meer over iZaaktypen.

e-Formulier versus App

Wanneer de slag wordt gemaakt om processen specifiek te maken, is het ook van toegevoegde waarde om de digitale intake te transformeren naar een App. Waarbij intelligentie is ingebouwd in de digitale intake. Een goed voorbeeld is het gebruik van berekeningen in een subsidie aanvraag. Hierdoor is de aanvraag van de burger al doorgerekend. De behandelaar hoeft alleen nog te controleren en kan op deze manier veel sneller het proces afhandelen.

iFormulieren maakt de intake slimmer

De formulieren van iZaaksuite zijn al in staat om gebruik te maken van rekenvelden en slimme condities, om tijdsbesparing in de afhandeling te realiseren. De processen met volume en/of complexiteit zijn geschikt om te transformeren van simpel formulier tot App.

Ik ben erg benieuwd naar de visie van jouw gemeente op het gebied van digitale dienstverlening. Voor reacties en vragen bereik je mij via onderstaande wegen.

 

Deel via:

‘Samen met onze klanten de toekomst van iBurgerzaken inkleuren.’

Ward de Laat, Product Manager iBurgerzaken
PR_Ward_de_Laat_6105_AS.png