Direct naar de content
icon search white
26 augustus 2016 - Blogs

Communicatiemiddelen veranderen, je doelgroep niet

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat onze communicatiemiddelen voortdurend veranderen. Van traditionele media – veelal print en radio, tv – naar online media en nu zelfs via kanalen als Periscope, Virtual Reality en, althans voor mij, uit het niets de rage rondom PokemonGO. De doelgroepen waarop we ons richten blijven tegelijkertijd vrijwel onveranderd. Benader ze echter wel altijd met de juiste middelen!

Het is goed om bewust te blijven van de Innovation Adoption Lifecycle (innovatietheorie). De vraag die je je bij de implementatie van elk nieuw product of elke nieuwe dienst moet stellen, blijft: waar vind ik de innovators en early adopters, die deze nieuwe trend verspreiden en hoe –met welke middelen– bereik ik ze?

Voordat je massa bereikt, heb je referenties en ambassadeurs nodig

Iedereen weet het: referenties overtuigen ons ervan of een product of dienst goed is. Toch zijn marketeers genegen om duizenden euro’s uit te geven aan advertenties, nog voordat iemand het product ooit heeft gebruikt. Hoe groot is in dat geval de kans dat mensen, die de advertentie zien en daarop reageren, jouw product kopen? Ze zullen altijd vragen aan vrienden of ze het product kennen of op internet zoeken naar referenties… Voor nieuwe dienstverleningskanalen is dat niet anders, ook daar wil men van anderen horen dat het resulteert in het gewenste.


Dankzij de TedTalk van Derek Sivers wordt snel duidelijk hoe een achterban ontstaat. Sivers beschrijft hier de invloed van de early adopter: “De persoon die als eerste de moed heeft om te volgen en anderen laat zien hoe ze moeten meedoen.”  Hij laat zien hoe dankzij een dergelijk persoon een beweging ontstaat.

Een achterban begint met the lonely nut

In de video zijn de ogen van een groep festivalgangers gericht op een jongen die in zijn eentje vreemde danspassen uitvoert op een heuvel. Na een tijdje voegt iemand zich bij the lonely nut (de leider), waarna er al snel meer mensen volgen. Weet dat het belangrijk is om vanaf dat moment niet alleen the lonely nut te laten zien, maar juist de volger(s)! Immers, nieuwe volgers bootsen hen na. Als de beweging eenmaal groot genoeg is, hebben degenen aan de zijlijn geen reden meer om ook niet aan te haken. Sterker nog, de omstanders op het festival weten niet hoe snel ze zich bij de dansende menigte moeten voegen om erbij te horen!

Helaas ontstaat een achterban lang niet altijd zo snel als in dit filmpje. Maar je zult steeds moeten beginnen met je communicatie richten op de innovators en early adopters in jouw markt. Dat is de enige manier om je nieuwe product of dienst echt op de markt te kunnen zetten.

Het belang van fangelists en kwartiermakers

Het belang van ambassadeurs wordt onterecht nog vaak onderschat. Juist ambassadeurs zeggen alles over het onderscheidende vermogen van een product. En die ambassadeurs hoeven overigens niet enkel de gebruikers, die daadwerkelijk het product kopen, te zijn. Ook medewerkers en medeontwikkelaars zijn van groot belang. Plezier wordt gedeeld wanneer je het uitstraalt. En daarmee bouwen, letterlijk en figuurlijk, steeds meer mensen mee aan een ambassadeurschap voor iBurgerzaken, voor PinkRoccade Local Government.

Wat te denken van een positieve, gemotiveerde en vooral blije medewerker? Dat is een interne ambassadeur, een fangelist! Of van kwartiermakers (externe ambassadeurs) die samen met ons iBurgerzaken ontwikkelen? Daar kan geen enkele dure marketingcampagne tegenop!

Het IKEA-effect

Eerder deze maand heb ik het zelf gezien: de kwartiermakers van team Core waren voor het eerst bij elkaar. Een groep krachtige, super betrokken, blije ambassadeurs, die gaan werken aan het beheer en onderhoud van de bestaande apps van iBurgerzaken. Het IKEA-effect was hier overduidelijk voelbaar! Deze groep zit niet te wachten op een marketingcampagne van ons. Zij willen persoonlijk contact! En ja, daaraan kan een technologische ontwikkeling zeker bijdragen; de iCommunity – hun eigen communicatiemedium – werd met open armen ontvangen. Laat dit een wijze les zijn. Blijf continu kijken en luisteren naar waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en speel daar tijdig op in.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)