Direct naar de content
icon search white
11 augustus 2020 - Blogs

CiVision Innen: verminder nawerk bij verwerken bankafschrift

Elke lokale overheid heeft te maken met ontvangsten die worden verwerkt via een elektronisch dagafschrift (bankafschrift). Bij de verwerking is regelmatig sprake van veel uitval, wat zorgt voor tijdrovend handmatig werk. Met een optimale inrichting is een aanzienlijke vermindering van de uitval mogelijk!

 

Betalingen in nabewerking

Een mutatie op een bankafschrift voor CiVision Innen kan een ontvangst zijn vanwege een betaling door een debiteur of een automatisch incasso, maar kan ook een storno zijn op automatisch incasso. Met name bij de betalingen door debiteuren kan uitval optreden. Dat zal vooral gebeuren bij het verwerken van de betalingenstapel (transactie FP05).

Posten die deze transactie niet automatisch kan ‘matchen’ (koppelen aan een vordering of zakenpartner), komen in de nabewerking terecht. Dan moet je ze stuk voor stuk bekijken en verwerken. Dat kost vaak veel tijd.

Nawerk voorkomen

Om dit nawerk zoveel mogelijk te voorkomen is het volgende van belang:

  • De debiteur moet de juiste informatie invullen bij zijn betaling, zoals een aanslag- of referentie­nummer. Op de aanslag of factuur moet zo’n nummer duidelijk vermeld staan. Een QR-code erbij is erg handig, want dan heb je geen last van typefouten.
  • In de inrichting van CiVision Innen moeten de interpretatieregels voor het gebruiksdoel correct en compleet zijn. Het gaat dan met name om het factuurnummer (referentie­nummer, aanslagnummer) en het betalingskenmerk.
    Ook voor PIN-transacties (bijvoorbeeld bij vorderingen uit Centraal factureren) is automatische herkenning mogelijk.

Veel verbetering mogelijk

We hebben regelmatig gezien dat een aanpassing van de inrichting veel verbetering oplevert. Een betere automatische ‘matching’ zorgt voor minder handmatig werk. Dit bespaart tijd en voorkomt fouten. Handmatig verwerken van grote aantal betalingen leidt namelijk gemakkelijk tot foute boekingen.

Wil jij ook minder handmatig werk?

Neem contact op via caspar.plompen@pinkroccade.nl.

Deel via:

‘Mijn doel is om samen met de klant het maximale rendement uit onze applicaties te halen!’

Caspar Plompen, Consultant Financiën & Services
caspar-plompen

Ik help je graag verder

+31 6 1097 9394