Direct naar de content
icon search white
Gemeente Montferland

Snellere, eenvoudigere bezwaarafhandeling bij gemeente Montferland met AiBezwaar

24 september 2025
Gh Front2
Uitdaging Er is behoefte aan belastingsoftware die beter aansluit op de praktijk. Niet meer veel handmatig werk en versnipperde processen. Medewerkers willen meer gebruiksgemak en inwoners meer duidelijkheid. De vraag is hoe je nieuwe belastingsoftware ontwikkeld die écht aansluit op de dagelijkse praktijk.
Oplossing Daarom organiseert Pink co-creatiesessies. GBKZ neemt hier actief aan deel en brengt waardevolle praktijkervaring in. Samen met gemeenten, belastingsamenwerkingen, experts en ontwikkelaars wordt gewerkt aan software die niet alleen technisch klopt, maar ook echt aansluit op de praktijk.
Resultaat Door de input uit de co-creatiesessies wordt de nieuwe software gebruiksvriendelijker ingericht en sluit het beter aan op de praktijk. Dankzij de gezamenlijke inbreng van gemeenten, zoals GKBZ, worden er oplossingen ontwikkeld die vanaf het begin passen bij de werkprocessen én dienstverlening aan inwoners.

Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ) heft en int belastingen voor de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort. Zij nemen actief deel aan de co-creatiegroepen van Pink en denken samen met andere gemeenten, belastingsamenwerkingen, experts en ontwikkelaars mee over de ontwikkeling van iBelastingen. Dankzij deze samenwerking ontstaat software die niet alleen technisch klopt, maar vooral aansluit op de praktijk voor medewerkers en inwoners. Over de uitdagingen, aanpak en resultaten is gesproken met Coby Adelaar, coördinator Heffen en Anita Muller, functioneel beheerder bij GBKZ.

Uitdaging

Bij de gemeente Montferland kostte het registreren van bezwaren veel tijd. Het proces was omslachtig. Gegevens moesten handmatig worden ingevoerd, documenten opnieuw opgesteld en informele bezwaren verdwenen soms buiten beeld. ‘We raakten veel tijd kwijt aan het zoeken, overtypen en genereren van documenten,’ verteld Ron. ‘En ondertussen wilden we natuurlijk wel zorgvuldig en transparant blijven richting inwoners’. Het was duidelijk dat het anders moest: slimmer, sneller en gebruiksvriendelijker.

De organisatie stond open voor vernieuwing. Met chatbot Mai en een interne AI-specialist was er al ervaring opgedaan met verantwoord AI-gebruik. De stap naar AiBezwaar lag daarom voor de hand. De belangrijkste randvoorwaarde: ‘AI mag ondersteunen, maar de mens moet altijd de beslissingen blijven nemen.’

Ron, gemeente Montferland

‘AI genereert, maar je moet er zelf nog iets van kunnen vinden. Dat is waar we scherp op zijn. Dat is mooi aan AiBezwaar; je houdt altijd zelf de regie.’

Oplossing

AiBezwaar neemt medewerkers veel werk uit handen. Bezwaren worden automatisch ingelezen, geregistreerd en verwerkt. Maar de eindregie ligt altijd bij de mens. 'AI helpt ons vooruit, maar wij nemen de beslissingen,' legt Ellian uit. 'Dat maakt het krachtig: het systeem schept orde en structuur, terwijl je als medewerker het overzicht en de controle houdt.'

Om de overstap soepel te laten verlopen, werd vooraf een testomgeving ingericht. 'Daar konden we zelf ervaren hoe het werkt en alvast onze processen inrichten,' zegt Ron. 'Dat was heel waardevol, want we wilden goed voorbereid van start. Het gaf ons rust in een drukke periode. We begonnen niet blanco, maar met een gevoel: dit kennen we al.'

De samenwerking met PinkRoccade omschrijven beiden als co-creatie. Vragen werden snel opgepakt, er waren extra vragenuurtjes en oplossingen kwamen vaak direct uit die sessies. “Het voelde alsof we het echt samen deden,” aldus Ron.

Resultaat

De keuze voor AiBezwaar leverde direct merkbare voordelen op. Waar medewerkers voorheen minuten kwijt waren aan het opzoeken van gegevens, het handmatig inboeken van bezwaren en het genereren van documenten, neem AI dat nu grotendeels over. ‘Vijf tot 10 minuten per bezwaar lijkt misschien weinig,’ zegt Ron. ‘Maar als je dagelijks meerdere bezwaren moet verwerken maakt het veel verschil. Elke keer opnieuw die tijdswinst, dat maakt het verschil.’

Naast tijdswinst ervaren medewerkers vooral meer werkplezier. Het werk is minder repeterend geworden en de focus ligt weer op de inhoud.

Ellian, gemeente Montferland

‘Je bent minder tijd kwijt aan de standaard handelingen. Daardoor is er meer ruimte voor de inhoudelijke afhandeling van het bezwaar. Dat geeft energie en echt meer plezier in ons werk!’

Tips van gemeente Montferland

1. Zorg voor een testomgeving
Montferland koos bewust voor een testomgeving vooraf. Daarmee konden gebruikers oefenen, het proces leren kennen en het proces goed inrichten. Dit gaf veel rust in een toch wel hectische periode.

2. Betrek een AI-specialist
Vanaf het begin zat er bij Montferland een AI-specialist aan tafel. Hierdoor konden ook technische en beveiligingsvragen goed beantwoord worden. Zonder die expertise was de implementatie veel lastiger geweest.

3. Houd de menselijke regie
AI mag ondersteunen, maar medewerkers beslissen. Deze duidelijke randvoorwaarde zorgde voor draagvlak en vertrouwen bij de betrokkenen.

4. Begin pragmatisch en bouw door
In de eerste fase koos Montferland ervoor om vooral de grootste winstpunten te benutten, namelijk het automatisch inlezen en toevoegen van de brieven aan de zaak. Het middenstuk dat met grieven en antwoorden, dat nog minder goed werkte, wordt in het opvolgende jaar verder ontwikkeld.  

5. Investeer in communicatie en begeleiding
Extra vragenuurtjes met Pink gaven ruimte om vragen te bundelen en snel te kunnen schakelen. Dit voorkwam veel losse telefoontjes en gaf ruimte en rust.

Afsluiting

De ervaring van gemeente Montferland laat zien hoe je met AI efficiënter kunt werken. Door slim te automatiseren en medewerkers de regie te laten houden, is bezwaarafhandeling sneller, transparanter en menselijker geworden. Daarmee zet Montferland een stap vooruit in de dienstverlening aan inwoners en in het gebruikersgemak en werkplezier van medewerkers.

Benieuwd wat AiBezwaar of het iBelastingportaal voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Daan Rietjens. Je bereikt hem via daan.rietjens@pinkroccade.nl of 06 5375 2819. 

Deel via:

Ruimte & Omgeving

Er staat je veel te wachten in de komende jaren. Het belastingsysteem decentraliseert en steeds meer burgers verwachten dat je transparant bent. Met onze software iObjecten en Belastingen & Kadaster ben je klaar voor de toekomst.

Ruimte & Omgeving

‘Ik denk graag mee in hoe we de processen van onze klanten nog verder kunnen optimaliseren.’

Daan Rietjens, Product owner
Daan Rietjens