Direct naar de content
icon search white

Toon ook een tweede (klant)scherm

9800fa41cc5bbf0cf16b96bb43b984609a1ce12b.jpg
thema icon
thema Procesoptimalisatie
App iBurgerzaken
#179

Toon ook een tweede (klant)scherm

Hoe betrek je de inwoner bij hun aangifte of aanvraag aan de balie? Hiervoor is het tweede (klant) scherm ontwikkeld waarbij de burger mee kan kijken met wat de ambtenaar invult. Dit ziet de burger op een tweede monitor waarbij enkel de gegevens getoond worden die relevant zijn voor de burger. Alle controles, aantekeningen, etc. zijn natuurlijk alleen zichtbaar voor de medewerker van de gemeente.

Toon een tweede (klant)scherm

Wanneer de burger zijn gegevens opnoemt moet de ambtenaar deze vaak intypen in het burgerzakenproces. Wanneer de ambtenaar een typefout maakt kan de burger dit niet direct verbeteren omdat hij niet mee kan kijken. Hier hebben wij een passende oplossing voor! Met het tweede (klant)scherm kijkt de burger mee met wat de ambtenaar invult. De burger ziet uiteraard alleen de relevante gegevens, een aantal gegevens zijn in verband met privacy en wetgeving zelfs bewust niet zichtbaar op het klantscherm. Het tweede scherm maakt de dienstverlening transparant én efficiënt want de burger kijkt mee en dit voorkomt eventuele fouten in het proces.

Praktijkervaring gemeente Lelystad

Vanuit iBurgerzaken klik je op de knop om het klantscherm te openen. Het systeem detecteert vervolgens direct welk aangesloten scherm het tweede scherm is. Vervolgens wordt daar een nieuwe pagina weergegeven. Deze pagina is natuurlijk helemaal in de stijl van de gemeente, net zoals de burgerview. Als er een proces is gestart ziet de burger de relevante gegevens verschijnen zodat hij direct mee kan kijken en kan aangeven als er iets niet klopt.

René Linger, applicatiebeheerder bij gemeente Lelystad

‘Het tweede klantscherm is fijn voor de burgers omdat zij tijdens het proces kunnen meekijken. Het grote voordeel is dat de contactgegevens zoals het telefoonnummer en het e-mailadres gecontroleerd worden door de burger en dit voorkomt eventuele fouten. Zonder klantscherm kwam het wel eens voor dat de medewerker per ongeluk een verkeerd mailadres noteerde. De bevestiging van het klaarliggen van een document kwam dus niet aan, waardoor de burger na een tijdje naar het stadskantoor belde om te vragen wat de status was. Met het tweede klantscherm is dat verleden tijd!’

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)