Direct naar de content
icon search white

Verplaats taken naar frontoffice

Support
thema icon
thema Procesoptimalisatie
App iVerblijf & Adres

Koppel met apparatuur voor identiteitscontrole; id-burger

Het vaststellen van de juiste identiteit van de persoon om fraude te voorkomen krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Eens te meer realiseren we ons dat identiteitscontrole een vak apart is. Gemeenten hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid, aangezien zij inwoners registreren en identiteitsbewijzen uitgeven. Koppelingen tussen burgerzakenoplossingen en apparatuur voor identiteitscontrole zorgen voor een vereenvoudiging en verbetering van de dienstverlening. Bovendien vermindert hierdoor de kans op fouten en fraude.

Verplaats taken naar frontoffice

Net als gemeente Almelo deed nemen veel gemeenten traditioneel een eerste inschrijving of hervestiging aan de balie aan; frontoffice. Om deze vervolgens te laten controleren en verwerken in de backoffice alvorens de inwoner per post een Burgerservicenummer (BSN) toe te sturen.

Evelien Hendriks-Van Rijswijk, voormalig manager Burgerzaken gemeente Almelo

‘Onze droom is dat 80% van de mensen die hier voor een eerste inschrijving komt met een BSN weer onze deur uitgaat! En daarmee dus zijn product meteen geleverd heeft gekregen.’

BSN klaar terwijl u wacht

Sinds begin 2017 regelt gemeente Almelo voor dit proces zoveel mogelijk alles aan de voorkant. Zo realiseren ze in de frontoffice regelmatig ‘Uw BSN klaar terwijl u wacht’.

Almelo-1e-inschrijving.jpg

Integratie tussen iBurgerzaken en id-burger

Deze droom wordt werkelijkheid dankzij de integratie tussen iBurgerzaken en id-burger van ORIBI id-solutions; scanapparatuur om het document te controleren op echtheidskenmerken én de gezichtsscan om ook look-a-like-fraude te voorkomen.

Deel via:

Waarom het werkt

Het digitaal uitwisselen van gegevens maakt het uitvoeren van taken eenvoudiger voor zowel professionals als burgers en bedrijven. Bovendien neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe doordat de kans op fouten afneemt. Gemeenten besparen door het gebruik van de koppelvlakken bovendien op uitvoeringskosten.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442