Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Procesoptimalisatie
App
iVerblijf & Adres
#214
Gemeente Helmond wilde de verhuizing van het stadskantoor naar een nieuwe locatie benutten om werkprocessen verder te digitaliseren. Eén van de speerpunten: het verminderen van papieren documenten in het proces van inschrijving en hervestiging. Daar kwam digitaal ondertekenen om de hoek kijken. Lees hier de best practice, vertelt vanuit Theo Daniels, functioneel beheerder bij gemeente Helmond.
Papier eruit, tablet erin
Bij de intake van het proces ‘Inschrijving’ werkt de frontoffice van gemeente Helmond volledig papierloos. Er rolt geen blaadje meer uit de printer: alle documenten worden digitaal ingezien en ondertekend. De balie is uitgerust met een digitale checklist, een Oribi-scanner én een tablet waarop de inwoner zijn handtekening zet onder de verklaring onder ede. Gemeente Helmond behandelt jaarlijks ongeveer 800 eerste inschrijvingen op deze manier.
Origineel digitaal in de zaak
Doordat ondertekenen nu digitaal gebeurt, hoeft de gemeente geen documenten meer te printen, ondertekenen en weer in te scannen. Het digitaal ondertekende bestand wordt direct als origineel opgeslagen in de zaak. Dat scheelt tijd, vermindert foutgevoeligheid én verhoogt de kwaliteit van het dossier.
Nieuwe locatie, nieuw moment
De verhuizing naar een nieuwe locatie was voor de gemeente hét moment om papierloos werken verder door te voeren. Theo Daniels, functioneel beheerder, vertelt:
‘Deze stap past perfect bij onze ambitie. We maken het proces makkelijker voor de medewerker én beter voor de inwoner.’
Eén handtekening voor alles
Binnenkort zet de gemeente ook bij processen binnen iNationaliteit de digitale handtekening in. Bij naturalisaties en optieverzoeken kan de inwoner straks in één keer akkoord geven op alle documenten. Eén handtekening is dan voldoende. Dat levert een flinke papierbesparing op én versnelt het proces.
Ook aan de slag met deze best practice?
Gemeenten die werk maken van papierloos werken of een digital-first aanpak kunnen eenvoudig kennismaken met deze werkwijze. Mail consultant Daan van Hooft via daan.vanhooft@pinkroccade.nl voor een demonstratie. Hij laat zien hoe deze aanpak ook binnen jouw organisatie toepasbaar is en brengt je desgewenst in contact met gemeente Helmond.