Direct naar de content
icon search white
27 september 2019 - Nieuws

#LSG19: Buiten de eigen grenzen

Gemeentelijke processen worden steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler. Dat vraagt wel om het kritisch bekijken en herontwerpen van gemeentelijke processen. Tijdens #LSG19 bekijken we samen je proces voor reisdocumenten kritisch. Denk jij ook buiten je eigen grenzen en zien we je in één van de regio’s?

Uitblinker aan het woord

Het thema ‘Buiten de eigen grenzen’ vullen we niet alleen figuurlijk in; durven dingen anders te doen en buiten de eigen gemeentegrenzen kennis ophalen. We vullen het ook letterlijk in; we gaan aan de slag met het optimaliseren van de processen rondom reisdocumenten. Het document wat je nodig hebt om buiten de landsgrenzen te mogen reizen. Nieuwsgierig? Alle informatie vind je op www.lsg19.nl en de inschrijving is reeds geopend!

De #LSG19 workshops starten – net als #LSG18 – allemaal met een Uitblinker: Een ervaringsdeskundige van een gemeente die vertelt over de stappen die zij namen om het proces rondom reisdocumenten te optimaliseren. Daardoor komen alle deelnemers direct in de modus om buiten de eigen grenzen te denken, om los te durven laten wat men al jaren doet.

Zowel in het verhaal van deze Uitblinker als in de overige gesprekken die dag komen instellingen in de applicatie iReisdocumenten en gekoppelde applicaties en vooral procesafspraken voorbij. Hierdoor ontstaat meerdere malen een interessant gesprek en worden door de verschillende deelnemers ideeën gevormd voor het optimaliseren van het eigen proces rondom reisdocumenten.

Optimaliseren vanuit meerdere invalshoeken

Gedurende de gehele dag bekijken we het proces rondom reisdocumenten vanuit meerdere invalshoeken. En continu gebruiken we de input van alle aanwezigen: ervaringsdeskundigen van gemeenten en PinkRoccade Publiekszaken om het proces te optimaliseren. Een aantal vragen lees je hieronder alvast:

Vanuit burger

  • Wat zijn de voordelen van selfservice voor de burger?
    • Denk aan tijdsbesteding, jongeren die zelf komen afhalen, digitaal wat digitaal kan etc.
  • Hoe het proces inrichten voor de burger?
    • Hoe voorkomen dat burger teleurgesteld is dat hij alsnog 2x naar het gemeentehuis moet komen; handtekening en afhalen?
  • Hoe selfservicepercentages verhogen; marketingmiddelen, website etc.
    • Welke ketenpartners zijn eventueel te betrekken?

Vanuit ambtenaar

  • Wat zijn de voordelen voor de ambtenaar?
    • Denk aan tijdsbesteding, planbaarheid, opkomstpercentage etc.
  • Hoe het proces inrichten voor de balie; wat is/kan er anders dan voorheen?
    • Op afspraak werken of juist niet?                                           
    • Een snelbalie om de klantreis verder te optimaliseren?                     
    • Email of SMS als het document klaarligt?
  • PNIK-audit en functiescheiding

Zien we je in één van de regio’s?

Deze #LSG19 workshops vinden plaats tijdens de regio-overleggen van het platform Publiekszaken van de GebruikersVereniging PinkRoccade Local Goverment (GV PRLG); op 7 plaatsen in Nederland.

Deze sessies zijn interessant voor de afdeling Burgerzaken: managers, (senior) medewerkers en applicatiebeheerders alsook adviseurs Dienstverlening. Ben jij er ook bij? Ga naar www.lsg19.nl om je aan te melden.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden (2019)

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267